Hopp til navigasjon Hopp til innhold

GSM slo inn, men ikke ut

OSLO: Sikkerheten går foran alt. Derfor avbrøt SAS-flyet turen fra Oslo til Bodø da pilotene fikk en feilmelding fra autopilotsystemet. Omtrent samtidig hørte besetningen en GSM-telefon som ringte i kabinen. Spørsmålet er nå om det var telefonen som slo inn på systemet.

Deskill
Systemet ble ikke konket ut av signalene, men feilmeldingene var så sterke at pilotene avbrøt flygingen, slik læreboka sier de skal gjøre.

Udramatisk
– Det ligger ikke noe dramatikk i dette, snarere sikkerhet. Det finnes nemlig flere sett med instrumenter om bord og ett av disse fikk en feilmelding, men det trenger ikke bety at det var GSM-telefonen som slo inn på systemet. Vi har imidlertid strenge sikkerhetsregler og avbrøt derfor flyvingen, sier informasjonsdirektør Simen Revold i SAS.

For sikkerhets skyld
Flyet hadde altså flere autopilotsystemer, og verken fly eller passasjerer var i fare.

Revold understreker at det foreløpig ikke er bevist at GSM-telefoner kan slå ut elektroniske systemer i biler, tog eller fly. Men SAS er klar over risikoen og velger derfor å være på den sikre siden.

Flere lignende situasjoner
– Sikkerheten går foran alt, og derfor er det ikke rom for vurderinger eller tenking når flyet er i lufta, sier Revold, som legger til at flere andre internasjonale flyselskaper har opplevd tilsvarende situasjoner.

SAS samler hele tiden inn materiale om GSM-telefoners eventuelle påvirkning av elektronisk utstyr og episoden fra Bodøflyet blir lagt i denne bunken. Konkurrenten Widerøe har aldri opplevd noe tilsvarende, men opplyser at de er klar over forholdene.
Stikkord: Mobil