Systemet ble ikke konket ut av signalene, men feilmeldingene var så sterke at pilotene avbrøt flygingen, slik læreboka sier de skal gjøre.
– Det ligger ikke noe dramatikk i dette, snarere sikkerhet. Det finnes nemlig flere sett med instrumenter om bord og ett av disse fikk en feilmelding, men det trenger ikke bety at det var GSM-telefonen som slo inn på systemet. Vi har imidlertid strenge sikkerhetsregler og avbrøt derfor flyvingen, sier informasjonsdirektør Simen Revold i SAS. For sikkerhets skyld
Flyet hadde altså flere autopilotsystemer, og verken fly eller passasjerer var i fare. Revold understreker at det foreløpig ikke er bevist at GSM-telefoner kan slå ut elektroniske systemer i biler, tog eller fly. Men SAS er klar over risikoen og velger derfor å være på den sikre siden.
Annonse
– Sikkerheten går foran alt, og derfor er det ikke rom for vurderinger eller tenking når flyet er i lufta, sier Revold, som legger til at flere andre internasjonale flyselskaper har opplevd tilsvarende situasjoner.SAS samler hele tiden inn materiale om GSM-telefoners eventuelle påvirkning av elektronisk utstyr og episoden fra Bodøflyet blir lagt i denne bunken. Konkurrenten Widerøe har aldri opplevd noe tilsvarende, men opplyser at de er klar over forholdene.
Annonse