Tele Engineering tar i mot ødelagte telefoner fra de store mobilprodusentene og forhandlere over hele landet.
– Vi har investert nærmere åtte millioner kroner i et linjesystem for reparasjon av telefonene. Filosofien bak er å heve det tradisjonelle verkstedet til et laboratorium, for på den måten sikre effektivitet og kvalitet på arbeidet vi utfører, sier adm. direktør Bjørn A. Hanssen i Tele Engineering.I tillegg til service på GSM- og NMT-telefoner utfører også selskapet service på trådløse telefoner, og driver med import og distribusjon av antennemateriell.
Annonse
Tele Engineering har opplevd kraftig vekst det siste året. Frem til i mai i fjor reparerte selskapet stort sett bare Motorola-telefoner. I dag har de også serviceavtaler med Ericsson, Nokia, Siemens og Panasonic, i tillegg til de store kjedene som Lefdal og Elkjøp.– Med fem mann til på laget i nær fremtid vil vi øke kapasiteten til opp mot 200 reparasjoner per dag. Vi har foretatt store investeringer og det er nødvendig med volum, sier Hanssen.Garantisaker
De aller fleste reparasjonene er garantisaker. Stadig flere velger reparasjon fremfor å gi kunden ny telefon.
– Spesielt i juli og august er det en kraftig økning i antallet reparasjoner. Da har folk ferie, og mobilen forsvinner over bord, forteller Hanssen.Et annet utbredt problem er det de i bransjen kaller “fingertrøbbel”. Folk trykker rett og slett så mye, og så feil, at mobiltelefonen låser seg totalt og må inn og oppgraderes.
Tele Engineering utfører allerede reparasjoner på mobiltelefoner fra Island, Shetland og Færøyene, og vil fortsette å se ut over landets grenser. Spesielt mener Hanssen at Sverige er et interessant marked.– Vi vurderer også å tilby større norske bedrifter egne serviceavtaler, hvor vi henter og bringer mobiltelefonene, og sørger for at kunden har en annen telefon i den tiden det tar å utføre reparasjonen, sier han.Opplæring på fabrikkene
Tele Engineering sørger selv for opplæring av sine ansatte, og henter ofte folk rett fra yrkesskolen.– Området er spesielt, og det eksisterer ingen egen utdanning innenfor service på mobiltelefoner. Derfor sender vi også mange av våre ansatte til fabrikkene der telefonene produseres slik at de får den nødvendige opplæringen der, sier Hanssen.
Annonse