Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Aggressivt Telia i Danmark

KØBENHAVN: Telia Mobil bruker pris for å skaffe seg mobiltelefonkunder i Danmark når selskapet i disse dager starter sitt GSM 1800-nett. Priser helt ned til 50 øre minuttet er et bevis på at tre aktører er nødvendig for å få reell konkurranse.

Telias opplegg, som ble lansert forrige uke, deler danske mobilbrukere opp i to grupper: Dem som snakker mye og dem som snakker lite. Den siste gruppen bør velge Telia City, som får en abonnementsavgift på 125 kroner i måneden og en samtalepris på 80 øre pr. minutt.

Storsnakkerne bør derimot satse på Telia Club, hvor en abonnementsavgift på 299 kroner i måneden inkluderer 350 samtaleminutter. Utover dette betaler man 50 øre pr. minutt.

«Byzoner»
Disse takstene gjelder kun for oppkall til andre Telia mobiltelefoner eller til Tele Danmarks fastnett fra det Telia har valgt å kalle «byzoner». Dette er de distrikter hvor Telia har sitt eget nett og hvor abonnenten selv bestemmer hvilken sone som er hans eller hennes hjemmesone.

– 80 prosent av folks bevegelsesområde ligger der de bor og arbeider, sa markedsdirektør Thomas Boe Bramsen på lanseringspressekonferansen.

– Derfor har vi valgt å gjøre det billig for folk å ringe fra den bysone de velger når de starter. Hvis de arbeider i en annen by enn der de bor, kan de velge ekstra bysone for 20 kroner måneden.

Vil ha mobil fremtid
Målet for Telia er at mobiltelefonene skal erstatte fastnett-telefonen. I resten av landet, hvor Telia-abonnentene må bruke andre telefoners nett, koster det kr. 2,35 i minuttet, mens oppringninger fra fastnett til Telia koster kr 1,20 pr. minutt. Tilsammen er dette et tilbud som de andre mobiloperatørene på ingen måte setter pris på.

Subsidier
En annen del av Telias initiativ i Danmark er forhandlersubsider på inntil 1500 kroner pr. abonnement som selges, et tilbud som de andre operatørene heller ikke er glade for. Telia viser seg altså meget aggressive her i Danmark.

– Vi venter at vi får 120.000 abonnenter i 1998, og kan oppnå 15-20 prosent av markedet, eller 600.000 abonnenter, innen 5-8 år, sa administrerende direktør Claus Jacobsen i Telia Danmark da tjenesten ble lansert.

fra 30 til 70 prosent mobilbrukere
Innebygget i hans forventninger er at mobilpenetrasjonen i Danmark skal gå fra 30 prosent i dag til omlag 70 prosent litt ut i neste århundre.

Jacobsen regner med at driften vil gi overskudd i løpet av fire år og at Telias samlede investeringer i Danmark vil bli lønnsomme etter seks år. Hittil dreier det seg om 300 millioner kroner, mens det vil komme til 600 millioner i år. Totalt har Telia 1,7 milliarder på investeringsbudsjettet i Danmark.
Stikkord: Mobil