– Med den utbredelse mobiltelefonen har i samfunnet, forventer forbrukerne en tilgjengelighet som ikke står tilbake for det en i dag har på andre flyplasser i Norge eller i utlandet, sier Stalheim.
Kommentaren kommer som reaksjon på Dagens Telecoms oppslag onsdag. Da skrev vi at striden mellom driftsselskapet på Gardermoen og mobiloperatørene kan føre til at det ikke blir mulig å ringe med mobiltelefon innendørs i terminalbygget. I korte trekk er saken at driftsselskapet ønsker å få prosenter av samtaletrafikken til mobilkundene, mens NetCom og Telenor Mobil bare vil betale fast leie for plassering av basestasjoner.Monopoltilstander– Skulle kostnadene ved etablering og drift på Gardermoen bli så høye at det for en eller flere av aktørene på mobiltelefonimarkedet ikke blir aktuelt å etablere seg på den nye flyplassen, vil dette kunne føre til monopoltilstander, sier Stalheim.Forbrukerne må betale
– Etablerings- og driftskostnader for mobiltelefon-operatørene på Gardermoen, som går ut over hva som ellers har vært vanlig ved etablering av nye dekningsområder for mobiltelefon, vil til syvende og sist bli pålagt oss som forbrukere i form av høyere priser, frykter direktør Per Anders Stalheim i Forbrukerrådet, .
Annonse
Mobiltelefon-operatørene må stilles likt med hensyn til mulighet for etablering av mobiltelefonitjenester på Gardermoen. Noe annet vil virke konkurransevridenede og ikke komme forbrukeren til gode, sier Stalheim.Se også: Gardermoen uten mobildekning
Annonse