Annonse


13 prosent netthandler

Antallet nordmenn med internett-tilknytning er nesten uforandret fra desember til januar. Drøye 600.000 har tilgang på jobben, 600.000 har tilgang hjemme og 300.000 har tilgang på skolen. 300.000 har tilgang både hjemme, og på jobben eller skolen. 326.000 besøker nettet hver dag, mens 815.000 er mer tilfeldige surfere.

13 prosent netthandler
Det var prosjektleder Svein Thalberg fra Norsk Gallup Institutt som torsdag redegjorde for Gallups månedlige Internett-målinger under et foredrag på Software ’98.

13 prosent, eller 140.000 av alle nettbrukerne, bestilte varer fra nettet i fjerde kvartal i fjor. Ikke overraskende var det mannlige, selvstendig næringsdrivende som handlet mest. 31 prosent har bestilt programvare fra nettsidene.

Vil kjøpe musikk og bøker
– 56 prosent av alle Internett-brukere sier at de vil handle når de opplever betalingsformidlingen som sikker, og 31 prosent vurderer det som interessant.

Annonse


– 20 prosent vil handle musikk og bøker, når betalingen blir sikker. 15 prosent er interessert i programvare, mat og klær, og 10 prosent i reiser, forsikring og banktjenester, sa Thalberg.

Kundefellesskap er nøkkelen
Tahlberg mente at de norske nettbutikkene ville tjene på å fokusere på kundefellesskap, og fremhevet den amerikanske nettbokhandelen www.amazon.com, og foreldreforumet www.parentsoup.com.

– Disse sidene er oversiktlige, interaktive, enkle å betjene og tilbyr en rekke ekstratjenester som forsterker brukernes tilknytning og lojalitet, sa Svein Thalberg.

Kvalitet foran pris
Svein Thalberg understreket at netthandlerne er mer opptatt av kvalitet og effektivitet, enn av pris.

Nettsurfingen topper seg ved 12.30-tiden om dagen, og synker kraftig etter klokken 14.00. Ved 16.30-tiden tiltar trafikken på nytt og vokser, før den faller brått etter klokken 2200.

Annonse