Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Tviler på nettet

TELEGRAM: Internett blir aldri en dominerende salgskanal. Den er kun for de som allerede har vært i den vanlige butikken og bestemt seg for hva de skal ha, sier kjent IT-guru.

Ikke alle har like stor tro på at Internettet vil bli en dominerende salgskanal. Michael Dertouzos, lederen for kjente Massachusetts Institute of Technology (MIT), og kollega av nettguruen Nicholas Negroponte, mener at Internett høyst vil ta en tiendedel av den totale handelen.

Negroponte har tidligere spådd at netthandelen vil overstige prognosene i årene fremover.

Tiendedel
Direkte handel på nettet «kommer til å dreie seg om ti prosent av varene», sier han til Wall Street Journal.
Årsaken er at kundene vil ha anledning til å se nøyere på varene.

– Om du vet nøyaktig hva du vil ha, og ikke har noen spørsmål, da handler du på nettet: Jeg vil ha den og den boken, jag vil ha hundre aksjer i IBM. Da er det naturlig å gå direkte til kilden. Men ikke ellers, sier Dertouzoz.