Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Suksesseksport av programvare

TELEGRAM: Norske programvarehus eksporterte i fjor produkter til en verdi av 700 millioner kroner. Flere selskaper satser nå kraftig på det internasjonale markedet. Slår planene til, kan eksporten mangedobles frem mot år 2000.

De ti største programvarehusene står alene for en eksport på over en halv milliard kroner, melder Finansavisen.

Samtidig satser en rekke norske selskaper på det internasjonale markedet, noe som kan bety det store gjennombruddet for norsk IT-næring.

Vekst gjennom oppkjøp
To av de fremste norske selskapene på dette området er Provida og Agresso. Begge programvarehusene har satt seg som mål å omsette for en milliard kroner i løpet av tre år. Veksten skal først og fremst skje utenlands, gjennom etableringer av datterselskaper og oppkjøp.

Baseres på egenkapital
Agresso har fått en rekke store kontrakter internasjonalt, og er i dag etablert i Sverige, England, USA og Frankrike. En slik satsning hadde ikke vært mulig uten kapitalsterkte og investeringsvillige samarbeidspartnere.

– Sett fra investors side, er det helt avgjørende at vi har et fungerende egenkapitalmarked. Slik satsning må baseres på egenkapital, det finnes ingen banker som ville finansiere oss, sier investor Øystein Tvenge i Agresso til Finansavisen.