Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Apple blir stadig mindre

OSLO: Fredag opplyste Apple Computer at selskapets markedsandel i USA hadde sunket fra 5,2 prosent i 1996, til 3,1 prosent i 1997. Det er omtrent det samme som i Norge.

I begynnelsen av 90-årene var Apple den suverent største produsenten av personlige datamaskiner i USA. Gjennom de siste tre årene har salget kollapset. Nå er altså markedsandelen nede på 3,1 prosent.

Halvert i Norge
I Norge har Apples markedsandel ligget jevnt rundt 6-7 prosent de siste årene. Fra 1996 til 1997 ble andelen halvert fra 6 til 3 prosent, i følge en fersk statistikk i norske PC World Express. Tidsskriftet opplyser at Apple Macintosh sto for 12.500 av de 485.000 PCene som ble solgt i Norge i fjor.

Compaq størst i Norge
Det norske PC-salget økte med 26 prosent i fjor. Compaq var den suverene markedsleder med 108.000 solgte maskiner, en markedsandel på 22 prosent og en vekst på 79 prosent i forhold til året før.

HP og Siemens vokser
Compaq ble fulgt av IBM (55.000 PCer/11 prosent andel /11 prosent vekst), Cinet 42.000/9 prosent/-4 prosent), Siemens Nixdorf (30.000/6 prosent/+148 prosent) og Hewlett-Packard (23.000/5 prosent/+169 prosent), Dell (22.000/5 prosent/+31 prosent), REC (20.000/4 prosent/+15 prosent) og Evercom (18.000/4 prosent/+54 prosent).

Vekst og i Europa
PC-salget i hele Europa økte med 14,5 prosent til totalt 19,4 millioner maskiner i 1997. Compaq har styrket sin rolle som markedsleder. Compaq, som nå er i ferd med å kjøpe Digital, har nå 15,1 prosent av det europeiske markedet, mot 12, 4 prosent i 1996. IBM sto for 9,5, Hewlett-Packard 6,7, Dell 5,8 og Siemens Nixdorf 5,5 prosent av antall solgte maskiner.