Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Dramatisk Call-Center vekst

TELEGRAM: Årsaken til den kraftige økningen i antall call centre i Øst-Europa skyldes først og fremst at mobilbruken nå tar av. Mer enn 50 prosent av call center-virksomheten er innenfor telekommunikasjon og teknologi-sektoren.

I følge analyseselskapet Datamonitor vil call center-aktiviteten øke dramatisk i tiden fremover ettersom stadig flere banker og forsikringsselskaper vil tilby sine kunder telefonbaserte tjenester. I dag står denne delen for til sammen 15 prosent av den totale call center virksomheten skriver ukeavisen Telecom Revy.

Mobilbruk i øst
Mobiltjenester er det området som viser størst vekst innenfor telefoni i Øst-Europa. Målgruppen er ikke lenger bare store selskaper. Også små og mellomstore bedrifter tar nå i bruk mobiltelefoner. I Estland bruker allerede over 7,7 prosent av innbyggerne mobiltelefon. Tilsvarende tall fra Ungarn er 5,6 prosent, mens det i Russland fortsatt bare er 0,2 prosent som benytter seg av mobiltelefonen.
Datamonitor hevder at hardere konkurranse og lavere priser tvinger mobiloperatører i Øst-Europa til å rette blikket mot massemarkedet.
Stikkord: Mobil