Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Telenor kaster søppelpost

OSLO: Telenor reagerer og vil stoppe søppelpost som sendes gjennom selskapets servere. I et tilfelle ble det forsøkt sendt en melding til 150.000 adressater via Telenors nett fra en adresse utenfor Telenor.

Til daglig går det omlag 35.000 elektroniske meldinger gjennom Telenor Nextels servere.

– Søppelpost har medført at mailserveren er blitt overbelastet til tider, og i ett tilfelle har vi mistanke om at serveren også kræsjet som følge av dette misbruket, sier informasjonsdirektør Arne Cartridge.

«Anti-spam»
Nå varsler Telenor Nextel at de går til felts mot søppelpost – eller «spam».

– Vi ønsker å posisjonere oss som en anti-spam leverandør. Det eksisterer lister på Internett hvor vi figurerer som spam-vennlig, og det er nok derfor vi til tider har hatt såpass stor pågang på mailserveren. Dette har igjen ført til at andre Internett-leverandører har sett på oss som en søppelpost-distributør, og har innført sperrer mot oss. Dette ønsker vi nå å endre, sier informasjonsdirektør Arne Cartridge.

Sperre
Det blir nå mer og mer vanlig blant Internett-leverandører å sette opp sperrer. Tradisjonelt kan man sende e-posten sin gjennom hvilken som helst maskin på nettet som er tilrettelagt for dette.

Telenor Nextel bryter nå med dette og sperrer i stedet for sending av e-post fra maskiner utenfor firmaets nett. Det betyr at det i en del tilfelle kan bli problemer for kunder med abonnement hos Nextel, dersom de forsøker å sende fra en server som tilhører en annen nettleverandør.

Tyveri
De fleste meldingene som er sendt gjennom Telenor Nextel er adressert til amerikanske brukere.

– Vi ønsker ikke at andre enn våre kunder skal få bruke våre ressurser helt gratis, sier Cartridge. I utlandet er det vanlig å omtale slik spamming som direkte tyveri av et annet firmas ressurser.
Stikkord: Mobil