Annonse


Telia blir nest størst?

Telia har som målsetting å få 50.000 bedrifts- og privatkunder i løpet av 1998. Selskapet har nærmere 40.000 Internett-kunder og har en ambisjon om å øke dette til rundt 70.000.

Markedsføring
Selskapet brukte om lag 15 millioner kroner i løpet av høsten 1997 på markedsføring for å trekke til seg nye kunder. Telia har satset hardt på å bli nummer to i Danmark, og har 80.000 kunder etter et markedsføringsbidrag fra moderselskapet på 50 millioner kroner. Telenor regner Telia som sin argeste konkurrent på bedriftsmarkedet i Norge.

Bygger ut nettet
Mye tyder på at Telia Norge vil bli den nest største telenett-investoren i Norge i de nærmeste årene. I fastnett, aksessnett og svitsjer vil de årlige investeringene ligge på mellom 200 og 500 millioner kroner. Alt avhengig av hvor mye de bestemmer seg for å bygge ut selv, og hvor mye de vil leie.

Milliard-investeringer
En beregning gjort av Dagens Telecom i fjor viser at Telia bare i nett-utbygging må investere rundt 3 milliarder kroner frem mot årtusenskiftet.

Selskapet teller rundt 300 ansatte i Norge. Telia er én av søkerne av lisens for DCS 1800 mobilnett.

Annonse