Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Tele2 tar for seg

OSLO: En fornøyd Kenneth Gustafsson (bildet) ser ut over soloppgangen som er så vakker som den kan være på Skullerud – tidlig i januar. En Telenor-logo lyser svakt i det fjerne og Tele2-sjefen kan konstatere at han allerede har tatt en solid bit av monopol-kaka.

Gustavsson, Kenneth
Først 30.000 Internett-kunder i 1997 – nå 10.000 telefoni-kunder, bare to uker inn i teleliberaliseringsåret.

– Jeg er stolt av mine ansatte. Vi er en liten organisasjon, på vei til å bli rundt 40 ansatte. De har gjort en jævla god jobb. – Ursäkta att jag svär, sier skåningen.

Investerer der de må
Kenneth Gustafsson ønsker ikke å belyse selskapets investeringsplaner i Norge.

– Prisstrukturen i Norge er slik at prisen på nettleie vil falle raskt. Dette vil vi benytte oss av, men jeg tror ikke det skal by på vanskeligheter å få ressurser til investeringer der det skulle være nødvendig også i Norge, sier Gustafsson.

Målsettinger
– Vi skal ha 250.000 privatkunder i Norge innen to år, sier Gustafsson.

Dette er en markedsandel på 10 prosent av privatmarkedet i Norge, og Tele2-sjefen legger også en 10 prosents andel av bedriftsmarkedet i potten, før han runder det hele av med 25 prosent internettandel.

– Vi har dimensjonert vårt apparat til å kunne håndtere veksten i Norge, men vi vil ikke være flere enn mellom 70 og 90 ansatte ved utgangen av 1998.

David
Tele2 profilerer seg som David i kampen mot Goliat – de gamle monopolistene Telenor og Telia, men Tele2 er Skandinavias største private teleoperatør. Organisasjonen skal være liten og effektiv, og selskapet liker å sammenligne sine produktivitetstall per ansatt med de tidligere telemonopolene.

Ifølge Gustafsson skal Tele2 Norge mer enn doble sin omsetning hvert år i de nærmeste årene frem mot – og like over årtusenskiftet.

Skandinavia
Én av fem svensker som ringer internasjonale telefonsamtaler bruker Tele2. Selskapet har hatt rask vekst i løpet av fem års drift i Sverige, og svenske Tele2 omsetter for 1,4 milliarder kroner og har 300 ansatte.

I Danmark har Tele2 fått 100.000 kunder i løpet av det første driftsåret.

– Utviklingen går raskere i Norge enn da vi begynte å konkurrere i Sverige, men vi følger samme prinsipp med aggressiv og intens markedsføring i hele Skandinavia. Sammen med god service skaffer dette oss kunder, sier Kenneth Gustafsson.
Stikkord: Mobil