Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Ny nettstrategi i Global One

OSLO: Teleoperatøren Global One tror at stadig flere bedrifter vil være interesserte i å outsource sine datatjenester, og satser på å vinne innpass med et bredt spekter av løsninger. Samtidig endrer selskapet strategi når det gjelder Internett.

I fjor vår kjempet Global One for å bli landets nest største nettleverandør. Selskapet overtok også 7000 tidligere RiksNett-abonnenter, og har i dag omlag 10.000 nettkunder. I år er de ikke lenger interessert i å være nettleverandør, og vil konsentrere seg om selskapets kjerneområder.

Hussentraler
– Flere og flere bedrifter ser for seg outsourcing av datatjenestene, sier salgsdirektør Stein Maka i Global One.

– Det er så enkelt at det kan være drift av enkelte datatjenester, som for eksempel en server, eller det kan også være komplette løsninger. Men vi ser også hussentraler som aktuelle muligheter på dette markedet. Vi må utvide tjenestespekteret og det totale tilbudet vi gir kunden. Ett produkt som vi har tro på er Call center i alle mulige farver og fasonger, fordi det vil effektivisere jobber og funksjoner i bedriftene.

Intranett og data
GlobalOne satser på bedriftskundene. I tjenestetilbudet ligger telefoni, både i Norge og til utlandet, internettaksess og bredbåndstjenester. Global One er forholdsvis store på data, og vil trolig levere intranett til flere norske bedrifter i tiden som kommer. De selger også tjenester til andre operatører.

Investerer for 30-40 millioner
Global One regner med å investere for mellom 30 og 40 millioner i år og har investert hardt tidligere. I dag er de 28 ansatte og regner med å være omlag 40 om ett år.

Bak selskapet står amerikanske Sprint, France Telecom og Deutche Telekom.

Selskapet har prefiks 1501.
Stikkord: Mobil