Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Merkantildata vil ha tele

OSLO: I løpet av 1998 kommer Merkantildata og Tom Adolfsen (bildet) også til å satse på telekommunikasjon. Det er snakk om å starte nye divisjoner eller kjøpe eksisterende selskaper.

Arkiv
I følge Dagens Næringsliv mener Tom Adolfsen at det vil bli stadig større behov for tjenester inn mot telekomsektoren etterhvert som denne sektoren endrer seg.

Derfor er det et av Merkantildatas uttalte mål å se på nye selskaper, nye produkter og tjenesteområder innenfor telekom-tjenester.

Billige tellerskritt
Riktignok tror Adolfsen at det etterhvert vil bli liten eller ingen fortjeneste i tellerskrittmarkedet. I stedet vil forbrukerne betale for de andre tjenestene. Da gjelder det å ha sin andel av dette tjenestemarkedet.

Kjøpe eller bygge
Merkantildatas strategi for å få innpass i telemarkedet er ennå ikke klar. Enten bygges organisasjonen opp fra bunn, man kjøper eksisterende nisjebedrifter, eller satser på utbgrytergrupper.

Deretter er det snakk om å inngå samarbeidsavtaler med de store internasjonale selskapene og operatørene.

Ti års suksess
Merkantildata har siden Adolfsen overtok for snart ti år sidenvokst fra en årsomsetning på mindre enn 100 millioner til opp mot fire milliarder kroner.

Antallet ansatte har vokst fra 50 til mer enn 1700, og resultatet har gått fra underskudd til et overskudd på 140 millioner i fjor.

Et selskap å regne med
Blant annet ble datakom-selskapet Upnet kjøpt opp i 1995, noe som gjør at Merkantildata allerede er et selskap å regne med når man snakker om datakommunikasjon.
Stikkord: Mobil