Hopp til navigasjon Hopp til innhold

«Biljakt» på nett

OSLO: Nettet er i ferd med å bli et viktig utstillingsvindu for bilindustrien. Om to år vil over halvparten av de som er på jakt etter ny bil starte med å se seg rundt på Internettet, hevdes det i bilbyen Detroit.

Driitern
I dag regner en med at omlag 20 prosent av de som kjøper nye biler i USA først søker informasjon på Internett. Andre analytikere hevder at dette tallet er nærmere 30 prosent, melder Reuters.

Microsoft
Programvaregiganten Microsoft er også inne på dette markedet. De skal stå for over 100 millioner kroner av nybilsalget i uka med sin tjeneste CarPoint.

Men selskapet blir lite i forhold til Auto-By-Tel Corp. De startet opp for tre år siden, og i dag abonnerer 2.800 forhandlere i USA på selskapets tjenester. I følge selskapets president, Peter Ellis, venter bilforretningene som er tilknyttet tjenesten et salg på over to milliarder kroner i januar, som følge av henvendelser over Internett.

Mer nett
Tallene ble lagt fram på den årlige Automotive News World Congress i Detroit mandag.

50 prosent av amerikanske bilforretninger er tilknyttet Internett. Dette tallet ventes å stige til 80 prosent i år 2002. Da ventes det også at forhandlerne vil bruke 12 prosent av reklamepengene på nettet.

Økt fortjeneste
I følge Ellis selger amerikanske bilselgere i gjennomsnitt ni biler i måneden. Til sammenligning sies det at japanske bilselgere klarer fire biler i måneden.

Ellis hevder at enkelte forhandlere nå omsetter 25 til 30 biler i måneden per selger på grunn av at kundene allrede har hentet informasjon om nybilen på nettet. Ellis sa at samtidig kunne selgerne mer enn fordoble fortjenesten per salg, og at de nå hadde omlag 4.600 netto per bil.