Hunder

Annonse


Når raser prisene?

HunderEnkelte priser er allerede satt ned. Teleoperatørene forsøker nå så godt de kan å kikke konkurrentene i kortene før de selv foretar seg noe.

Telia må være bedre
Telias administrerende direktør, Bjørn Formo, kan regne med å få omlag 10.000 nye abonnenter de to første ukene etter teleliberaliseringen. Det er noe høyere enn ventet. Stort sett dreier det seg om privatkunder. Selskapet legger ikke skjul på at de mener bedriftsmarkedet er viktig.

Telia regner med å måtte gjøre ting bedre enn konkurrenten for å få innpass på det norske markedet. Noen priskrig vil de imidlertid ikke gå inn på.

Tele2 vil ha 10 prosent
En annen aktør i vekst er den nordiske teleoperatøren Tele2.

Annonse


– Vi har satt oss som mål å ta ti prosent av telemarkedet i Norge. Nå kjører vi en lanseringskampanje, og den er blitt veldig godt mottatt. Tele2 har fått 10.000 kunder på kort tid. Det er spennende å se hva som skjer videre, sier markedssjef Haakon Klæbo i Tele 2

Tele2 har vært aktive på bedriftsmarkedet siden 1995. I Sverige melder selskapet at de har en markedsandel på omlag 25 prosent når det gjelder utenlandstelefoni.

NetCom med argusøyne
Netcom følger også nøye med på hva konkurrentene foretar seg.

– Vi har hele tiden sagt at vi ikke skal være prisdrivende, men vi skal være konkurransedyktige, sier informasjonssjef Gunnar Grythe i Netcom.

Billigst på bedrift?
– Vi har et meget godt tilbud. Vi er billigst på bedriftsmarkedet og på utenlandstelefoni. Men en kan ikke forvente at Netcom og Telenor samme dag går ut og senker prisene, sier Grythe.

Netcom har tidligere varslet at de fra første januar kan tilby bedrifter å ringe til utlandet fra vanlig telefon omlag 20 prosent billigere enn hva Telenor kan tilby.

Annonse