Selv om nettutgaven av VG er en av de aller mest besøkte nettstedene ble annonsesalget bemerkelsesverdig lavt. Noe av årsaken til dette kan være at VG holder svært lave priser, melder Dagens Næringsliv.
Markedet totaltRedaksjonssjef Niels Røine i VG nye medier anslår at VG i 1997 tok rundt ni prosent av markedet for nettannonser. Flere aktører i bransjen beregner det totale markedet til å ligge på rundt 35 millioner kroner.Røine sier til Dagens Næringsliv at de neste år håper å selge annonser for mellom seks og ti millioner kroner.SOL
Ryktene skal ha det til at Scandinavian Online har solgt annonser for nærmere tolv millioner kroner i 1997. Monna Nordhagen vil ikke ut med konkrete tall, men hevder at SOL selger for mellom to og tre ganger så mye som nestemann på lista over nettaktører.
Annonse
Nettmagasinet digi har så absolutt tatt sin del av kaka i år, selv om salgssjef Jan Arne Fjørtoft innrømmer at markedet ble mindre enn forventet. Neste år vil han satse på å ta ti prosent av et forventet totalmarked på mellom 150 og 200 millioner kroner. Nettavisen ente opp med en annonseomsetning på 3,5 millioner kroner. I følge direktør Knut Ivar Skeid er budsjettet neste år på 12 millioner kroner av et totalmarked han anslår til at vil komme opp i nærmere 150 millioner kroner.
Annonse