Hopp til navigasjon Hopp til innhold

«Selger» Internett-kundene

OSLO: Den norske teleoperatøren Global One og adm. direktør Mats Düring (bildet) kutter ut satsingen på Internett til forbrukerne. Nå har eierne bestemt seg for å konsentrere seg om bedriftsmarkedet, også i Norge.

Düring, Mats
Global One vil først og fremst ha de internasjonale kundene.
Mats Düring er ikke med på at strategi-endringen er en reduksjon av selskapets virksomhet i Norge, tvert imot.

– Våre eier har nå bestemt seg for hva de vil i Norge. Internett til husholdningene er ikke en del av det vi skal holde på med. Global One fokuserer på bedrift til bedrift-markedet , sier Düring til Dagens Telecom.

Kjemper om kundene
– Nå går vi igjennom hele virksomheten med tanke på å stå klar til å kjempe effektivt om kundene når telemarkedet avreguleres ved årsskiftet, sier Düring.

Internett til bedrifter
– Internett skal vi fortsatt tilby, men da i første rekke til våre bedrifts-kunder som kjøper andre tjenester fra oss. Vårt hovedfokus vil være å betjene våre internasjonale kunder, dernest det norske bedriftsmarkedet, sier Mats Düring, som forventer en omsetningsvekst på fra 50 til 75 prosent neste år.

60 millioner i omsetning
I år forventes en omsetning på omlag 60 millioner kroner. Målet i dag er å nå en størrelse i Norge som er halvparten av selskapets engasjement i Sverige.

Global Ones viktigste produkter er taletelefoni, X.25 og Frame Relay. Kundene fordeler seg på høyst ulike bransjer, en variasjon som er «arvet» fra selskapets internasjonale virksomhet.

Trenger flere folk
Som de fleste andre i tele-bransjen er Global One ute etter å ansette flere medarbeidere. I dag er det 30 ansatte, mest teknisk personell. I løpet av kort tid regner Düring med å øke staben med 20 prosent. Da er det en hovedvekt av salgspersonell som ønskes.

Hvem vinner?
For to uker siden stod NetCom-sjefen Gert Munthe og la ut om framtida på telemarkedet:

– Mange er kallet, men få er utvalgt, var konklusjonen han kom med.

– Når støvet har lagt seg, tror jeg ikke så mange står tilbake, sa NetComs adm. direktør, og siktet til den floraen av ulike varianter selskaper som nå trer inn på det norske telemarkedet.

Düring er enig med Gert Munthe, men han regner selvfølgelig med at Global One er ett av selskapene som skal være tilbake når støvet har lagt seg.

Sterke eiere
– Det vil være mange teleselskaper som nå vil forsøke å komme inn på det norske markedet. Ikke mange vil ha muskler til å overleve på sikt. I den situasjonen er det vanskelig å tenke seg at noen har eiere med sterkere muskler og evne til å holde ut enn våre, sier Düring.

Han innser likevel at forutsetningen for at Global One skal være blant de langsiktige aktørene, er at eierne holder fast ved sin nåværende strategi.

Global One er eid av Deutsche Telecom, Sprint og France Telecom.