Visepresident Peter Søndergård i Gartner Group mener imidlertid det er grobunn for konflikt når det gjelder hva bedriftene i fremtiden ønsker å outsource og hvilke oppgaver leverandørene ønsker å source.
KonfliktSøndergård tror at vi i fremtiden vil se et økt tilbud av konsulenthjelp innenfor IT-ledelse og -strategi, fordi dette er de mest lukrative oppgavene. Imidlertid mener han bedriftene vil være best tjent med å beholde slike oppgaver selv og i større grad outsource mer grunnleggende oppgaver som drift og infrastruktur.Gjelder ikke Norge
Markedsdirektør Svein Erik Markussen i Telenor Bedrift Divisjon IT-service er beredt til å ta på seg outsourcing-oppdrag på drifts-nivå også i fremtiden. Han tror ikke Gartner Groups spådommer nødvendigvis gjelder for det norske markedet.– Jeg mener at det vil bli stadig mer aktuelt med oppdrag også på mer administrativt nivå, sier Markussen til Dagens Telecom.
Annonse
Divisjonsdirektør Terje Prestmo i Telenor støtter Markussen:– Vi kommer til å satse mer på rådgivning i Divisjon IT-service. Dette er en del av markedet vi vil få et større grep om, sier han.Ren funksjonalitet
– Jeg tror det vil åpne seg et marked for kjøp av ren funksjonalitet, der leverandøren står for hele systemet, helt ned til maskinvaren. På en måte er det jo å gå over bekken etter vann å først investere i utstyr, for deretter å outsource fordi man likevel ikke har kapasitet til å drifte selv, sier Markussen.