Annonse


Nytt liv for personsøkere

– Personsøking er ikke i konkurranse med GSM mobiltelefoni, fordi vi henvender oss til helt andre kundegrupper, sier leder for personsøkertjenesten Tone Okkenhaug Johansen i Telenor Mobil til Dagens Telecom.

Nye kundegrupper
– Før var personsøkerkundene utelukkende forretningsfolk, nå ser vi at denne tjenesten blir mer brukt av familier og ungdommer. Men mange forretningsfolk foretrekker å bruke personsøkere fordi det er mer diskre enn en mobiltelefon, sier Johansen.

Tre typer abonnement
Som personsøkerkunde kan du velge mellom to typer abonnement. Den ene typen overfører både tall og tekst, og benyttes mest av næringslivskunder.

Her betaler du i forhold til hvilke geografiske områder du vil ha dekning i.

Annonse


Ikke bare ungdommer
Minilink er personsøking uten abonnementsavgift, her betaler kunden kun for personsøkeren. Minilink overfører ikke tekst, men mange ungdommer har kastet seg over denne trenden og bruker tallkoder for forskjellige beskjeder.

– Vi har etterhvert mange ungdommer i kundemassen for Minilink. Men det er ikke bare ungdommer som bruker dette, mellom 25 og 40 prosent av Minilink-kundene er faktisk bedriftskunder, sier Johansen.

Nye tjenester
Etter 26. november har Personsøkertjenesten oppgradert sin teknologi slik at personsøkerabonnenter får tilbud om de samme tekstinformasjons-tjenestene som GSM-kunder får.

– Nå kan personsøker-kunder blant annet få oversikt over de siste nyhetene fra NTB, værmelding og varsling av e-post. Kundene får mulighet til å velge ut akkurat samme tekst-informasjon som GSM-kunder får. Men du må naturligvis ha en personsøker med tekst, sier Johansen.

Monopol
Telenor Mobil startet sin personsøkingstjeneste i 1994 og er foreløpig den eneste som tilbyr personsøking som kommersiell tjeneste.

Men Johansen opplyser at det finnes flere private opplegg med bedriftsintern personsøking.

Annonse