Mantei

Annonse


Brukerfokus gir milliongevinst

ManteiBrukervennlighet må ikke lenger være et begrep forbeholdt markedsføring og festtaler. Stadig mer kompliserte verktøy krever et bedre brukergrensesnitt. Dette hevdet Mantei på et seminar som nylig ble holdt i forbindelse med at forskningsavdelingen i Telenor feiret 30 års jubileum.

Tema for seminaret var «Menneske-maskin kommunikasjon (MMK): Hva koster brukervennlighet, hva tjener man på det og hvordan oppnår man det?».

Ikke godt nok
I foredraget pekte Mantei på flere årsaker til at brukergrensesnittet ofte ikke holder mål.

Hun mener blant annet at mange ikke forstår betydningen av gode brukergrensesnitt og at utdannelsen på området i dag er mangelfull.

Annonse


Nedprioritering, rask teknologisk utvikling og for dårlig ledelse ble nevnt som andre forklaringer.

Nytt område
Menneske-maskin kommunikasjon (MMK) er et nytt område. Det kombinerer tradisjonell programmering med andre fagområder som psykologi og sosiologi. Målet er å lette opplæringen, bruken og forståelsen av programvare.

Mantei var inntil nylig Associate Professor of Computer Science ved University of Toronto. Hun driver i dag sitt eget firma, M3 Associates, i New Jersey.

Annonse