Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Tele-misbruk anmeldt

OSLO: Telenor Privat vil gjennomgå telefonregninger fra over 12.000 abonnenter i Gjøvik. Selskapet sendte onsdag ut et brev til alle de berørte abonnentene hvor de varsler at samtlige telefonregninger for de siste to årene vil bli gransket.

Arild Steen
Årsaken til gjennomgangen er tips fra publikum om mulig misbruk av telenettet i området. Det er registrert ureglementert besøk i en av Telenors sentraler, samtidig som det har kommet inn flere klager på telefonregningen fra abonnenter i området.

Anmeldt til politiet
– Forholdet er meldt til politiet, men vi har likevel valgt å iverksette egne tiltak uten å vente på at politiets etterforskning skal bli avsluttet. Dette gjør vi for å sikre at ingen av våre abonnenter skal bli skadelidende dersom det har foregått ulovligheter, sier administrerende direktør Stein Gustavsen i Telenor Privat.

Enkelte abonnenter har etter klager allerede fått ettergitt deler av sin telefonregning. Telenor intensiverer arbeidet med å styrke sikkerheten også i sentralene. Det skal nå etableres adgangskontrollsystemer i alle sentraler, og Telenor har startet utskifting av låser i sentralene i Gjøvik-området.

– Disse sikkerhetstiltakene vil gjøre situasjonen tryggere for alle våre kunder, sier Gustavsen.

Alvorlig
Telenor ser svært alvorlig på forhold som kan svekke tilliten til telefonregningene, heter det i en pressemelding fra selskapet.

– Vi ønsker ikke å komme i en situasjon der noen av våre abonnenter betaler for noe de ikke har fått. Vi lever av å selge gode og konkurransedyktige telefontjenester, og av å ha et tillitsforhold til våre kunder, sier Stein Gustavsen.
Stikkord: Mobil