Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Datakringkasting fra Medianett

OSLO: New Media Science og delvis Telenoreide Norkring har nå stiftet et nytt selskap kalt Medianett as som skal drive forretning og applikasjonsutvikling for datakringkasting.

Nils Jørgen Felldal er ansatt som adm. direktør. Selskapet eies 30 prosent av New Media Science og 70 prosent av Norkring, opplyser Olav Folkestad i New Media Science.

Effektiv informasjonsspredning
Datakringkasting gjør det mulig å sende data og høyoppløselig grafikk over sendernett for kringkasting. Dette gir en meget effektivt spredning av informasjon til spesielle brukergrupper.

Typiske anvendelsesområder kan være butikk-kjeder hvor kampanje-informasjon vises på TV-skjermer i butikker over hele landet samtidig, sanntids nyhetsformidling, børsinformasjon, oppdaterbare informasjonstavler og trafikkinformasjon.

Tipper rett
Folkestad opplyser at det i dag foregår et testprosjekt i Medianetts regi hvor Norsk Tipping vurderer å sende/presentere høyoppløselig grafikk på kommisjonærens TV-apparater via kringkastingsnettet.

Hensikten med teknologien er å bedre informasjonstjenesten hos Norsk Tippings kommisjonærer, og derigjennom styrke markedet for deres produkter.

Samarbeidsprosjekt
New Media Science har arbeidet med design, konseptutvikling og informasjonstilrettelegging. Norkring har bidratt med teknologi og senderkapasitet.

Testprosjektet vil bli kjørt hos noen få kommisjonærer, samtidig som en spørreundersøkelse vil pågå. Testperioden vil vare fra midten av november til ut i desember, opplyser Folkestad.