Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Billig-PCer til alle hjem

OSLO: Billig-PCer selger som varmt hvetebrød i USA. PCer som koster under 1.000 dollar (omlag 7.000 kroner) utgjør nå mellom 20 og 30 prosent av alle maskiner som blir solgt i butikk.

Rimelige PCer tar over for salget av mer avanserte maskiner i USA, som gjerne ligger litt foran Norge og Europa når det gjelder teknologi.

Nye kunder
Det er kunder som tidligere ikke har hatt PC som nå åpner lommeboka. Nær 40 prosent av amerikanerne har hjemme-PC, men analysefirmaet Dataquest anslår at PC-penetrasjonen i USA kan bli på hele 47,5 prosent i 1998.

I Norge har omlag 30 prosent av befolkningen tilgang til PC, men i dette tallet ligger både de som bruker PC hjemme og de som har PC på jobben.

«Kupper markedet»
PCer med lav pris stjeler markedsandeler fra mer avanserte og dyre PCer. I følge Business Week ville omtrent en tredjedel av kjøperne ha kjøpt en dyrere maskin hvis den billige ikke fantes.

Billig-PCene er mer enn gode nok til å kjøre nyere Windows-versjoner eller til Web-surfing, det er rett og slett ingen grunn til å betale mer enn nødvendig mener de amerikanske forbrukerne.