Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Uenighet om ISDN-salget

OSLO: Telenor Privat har selger ISDN i bøtter og spann, men ikke så mye som de kunne gjort, melder Telecom Revy. Årsaken: montørkapasiteten er sprengt på grunn av feil på ISDN-boksene. NEI, sier Telenor Nett: – Kapasiteten er sprengt på grunn av etterspørselen.

montør tegn.gif
ISDN Basis er blitt en kjempesuksess i Norge. Mens nettsurfere både i Norden og ellers i verden fortsatt bruker modem, har nordmenn kastet seg over den digitale teknologien.

Ett år etter lanseringen av ISDN Basis, har 50.000 husstander og småbedrifter tatt ISDN i bruk. Det er i overkant av prognosene, men etterspørselen er så heftig at Telenor Privat har leveringsproblemer.

Vanskelig fødsel
– Vi kunne ha solgt mye mer, hvis det ikke var for all feilrettingen. Den beslaglegger en uforholdsmessig stor del av montørenes arbeidsdag, sier Helge Dyrnes, som er produktsjef for ISDN Basis hos Telenor Privat.

Montørene er uenig i at feilrettingen tar så mye tid, til tross for at de har skiftet ut flere tusen ISDN-bokser med feil. ISDN Basis hadde en vanskelig fødsel, og millionene rullet. I dag gjenstår bare ett problem: den problematiske ”dobbeltlinjen”.

Billigere ISDN-apparater
Det som forårsaker så mange feil, er den såkalte dobbeltlinjen som lar abonnentene kople analogt utstyr til sine ISDN-linjer.

– Med rene digitale linjer ville vi ha sluppet problemene. Men vi er nødt til å tilby dobbeltlinje fordi ISDN-telefonene er så dyre, sier Dyrnes.

Han ønsker å tilby rimeligere ISDN-apparater, for å gjøre ren ISDN mer attraktivt. Når abonnentene skygger unna dobbeltlinjen, slipper montørene feilretting og kan konsentrere seg om nyinstallasjoner.

4000 ble kassert
Da ISDN Basis ble lansert i oktober i fjor, bestilte de fleste abonnentene også dobbeltlinje som krevde en spesiell ISDN-boks. De første boksene ble produsert av Alcatel Telettra og levert til Telenor Nett.

Det viste seg at boksene var belemret med så mange feil at Telenor Nett måtte bytte ut alle sammen. Senere ble også nyere bokser skiftet ut.

Bytting av bokser
I dag er det få hos Telenor som husker mange ISDN-bokser som måtte kasseres, og hva det kostet. Noen anslår antallet til 8000, andre sier 15.000.

– Nei, det var ikke så mange. Først ble 4000 bokser byttet. Senere ble flere bokser byttet i forbindelse med feilretting, sier divisjonsdirektør Frank Fodestad hos Telenor Nett.

For liten kapasitet
Fadesen med ISDN-boksene har ikke resultert i noe erstatningskrav: – Telettra produserte boksene i henhold til kontrakten, sier Fodestad. Telettra produserer fortsatt halvparten av ISDN-boksene som installeres. De øvrige kommer fra Siemens.

Håkon Dyrnes mener altså at boksene har kostet Telenor Privat dyrt i form av feilretting, redusert montørkapasitet og tapt salg.

Uenighet
– Det stemmer ikke, sier Ingar Jonassen som er teknisk sjef hos Telenor Installasjon.

– Det er riktig at vi måtte bytte flere tusen bokser. Men i dag skyldes den lange leveringstiden at etterspørselen er større enn montørkapasiteten, sier Jonassen. Han medgir at installasjonen er komplisert, og at både Telenor og montørene har trengt litt tid på å få erfaring med produktet.

– Men vel så mange feil skyldes at kunden tilkopler feilaktig utstyr.

Telefon for 1 krone
Til tross for komplikasjonene benekter Dyrnes at Telenor vil slutte å tilby dobbeltlinje: – Terminaladaptre er et meget interessant alternativ, sier Dyrnes. Når disse adapterene plugges til ISDN-kontakten, kan de tilkoples analoge telefonapparater.

– Jeg er overbevist om at både adapterene og ISDN-telefonene snart vil falle kraftig i pris. Vi vil tilrettelegge forholdene for rimeligere ISDN-utstyr, gjøre ren ISDN mer attraktiv og slik redusere feilrettingen, sier Dyrnes.

Gjennom Elkjøp og andre forhandlere får kundene ISDN-telefon for 1 kr, når de bestiller ISDN Basis-abonnement.

Bedre enn Danmark
– Med 50.000 ISDN Basis-abonnenter, og snart 80.000 ISDN grunntilknytninger i bedriftene, er det 130.000 ISDN-tilknytninger i Telenors nett. Norge ligger svært godt an i europeisk ISDN-sammenheng, sier divisjonsdirektør Rita Worren i Telenor Nett. Det er snart bare Tyskland som overgår Norge.

Rita Worren siterer også en fersk undersøkelse som viser at Telenor-abonnenter opplever langt færre feil enn ISDN-brukerne hos Telenor Danmark, og danskene har ikke engang dobbeltlinje.
Stikkord: Mobil