Cartridge, Arne

Annonse


Tyv-surfer på gratisnummer

Cartridge, ArneTelenor – og flere andre teleoperatører i Europa tilbyr internettaksess gjennom spesielle gratis fellesnumre man kan ringe til fra hele landet. Telenor i Norge benytter et 800-nummer, mens Telia i Sverige bruker et 020-nummer.

Prinsippet er likt og innebærer at operatørene ikke tar betalt for selve tellerskrittene, men bare belaster kundene for de tidsenheter de bruker til surfing på Internettet.

Fordel og risiko
En fordel ved slike nummer, er at kundene kan ringe opp og surfe på nettet fra samme gratisnummer uansett hvor i landet han måtte befinne seg. Problemet med slike systemer oppstår når uærlige personer får tak i en annens passord og brukernavn.

Visse grupper av unge “hackere” tror at de med bruk av 800-numre nå har funnet en nærmest risiko-fri metode for å kunne surfe gratis på Internett. De ganske enkelt ”tyv-låner” andres Internettkonti, og ringer opp nettet fra deres konto – og på deres regning!

Annonse


Logges
Hva hackerne tydeligvis ikke vet, er at alle oppringninger til et 800-nummer for Internett automatisk blir logget hos operatøren. Derfor er det en forholdsvis enkel sak å spore opp de fleste tyvene. Men det hele avhenger av når (eller om) de får klager fra kundene på for store Internett regninger.

Intet problem i Norge?
Arne Cartridge i Telenor forteller at de hittil har vært forskånet fra slike saker.

– Vi sjekker alle klagesakene vi får på Internett-regninger ut fra muligheter for misbruk, men har hittil ikke funnet spor etter ulovlige inntrengere, sier Cartridge, som også tilføyer at misbruk av bruker-konti vil bli politianmeldt av Telenor.

Siden det først må foreligge en klage på regningen fra en abonnent, kan man ikke med sikkerhet si om det finnes slike hackere i Norge.

Telia på høstjakt
I Sverige har Telia bare den seneste tiden avslørt 15 personer mellom 19-38 år som har misbrukt andres internettkonto. Telia har gått dyktig lei av dette, så sist mandag startet selskapet opp en organisert høst-jakt etter tyvene. Bare på den første “jaktdagen” klarte Telia å identifisere fem nye tyver.

Stenger telefonen
Beløpene tyvene har surfet for på andre kunders regning varierer fra 2000 til over 30.000 kroner. Ralph Arnestig, sjef for kunderelasjoner hos Telia, kan fortelle at selskapet i første omgang har valgt en “myk” reaksjon for førstegangs tyveri, nemlig bare å stenge av telefonen i tre måneder.

– Ved eventuelle gjentagelser blir personene svartelistet for alltid hos Telia, sier Arnestig.

Virker
Han tilføyer at de dessuten sender ut informasjon med tyvenes personalia til alle som er blitt svindlet, slik at disse senere kan politianmelde forholdet.

– Vi vurderte å stenge av abonnementet for godt, men vi valgte å prøve en mykere linje i starten. Og vi har faktisk oppnådd den ønskede effekt, for det er blitt en dramatisk reduksjon på bedragerier etter dette ble kjent , sier Arnestig.

Annonse