Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Tredoblet annonsesalg

OSLO: Salget av annonser på Internett øker kraftig. Omsetningen kan bli tredoblet i 1997 i forhold til fjoråret.

Omsetningskurvene stiger bratt oppover. Annonsesalget på det amerikanske markedet passerte fjorårets totalsalg med en halv milliard i løpet av de første seks månedene. Og kurven hittil i år fortsetter å stige. Annonsesalget økte med 66 prosent fra første til andre kvartal i år.

En fersk undersøkelse fra Coopers & Lybrand viser at salget av annonser har passert 2,4 milliarder kroner hittil i år, mens omsetningen totalt på annonsemarkedet endte på vel 1.9 milliarder for hele fjoråret.

Mot vanlige forbrukere
I følge styreformann Rich LeFurgy i Internet Advertising Bureau skyldes økningen at mange annonsører nå vurderer nettet som et modent annonsemedium.

Dette fører også til at det blir flere annonser rettet mot vanlige forbrukere. I første kvartal gjaldt dette 17 prosent av annonsene. Andelen steg til 30 prosent i andre kvartal.

Mindre andel til data
Finansielle tjenester stod for 22 prosent av annonsene i andre kvartal og databransjen for 21 prosent. Denne bransjen skal ha stått for vel halvparten av annonsemengden i fjor.

Undersøkelsen er foretatt for amerikanske Internet Advertising Bureau av revisjonsfirmaet Coopers & Lybrand og omfatter 200 selskap som trolig står bak 90 prosent av omsetningen på det amerikanske markedet.

– Annonser ikke viktige
Ikke alle undersøkelser tegner et like optimistisk bilde. I en undersøkelse fra amerikanske ActivMedia sies det at betydningen av annonsesalget på Internett er sterkt overdrevet. Denne undersøkelsen viser at salg av varer og tjenester står for 85 prosent av omsetningen på Internett.

Et lyspunkt kan være at prosenten av netttjenester som går med overskudd er konstant, selv om antallet tjenester har skutt i været, melder amerikanske Computerworld.