Hopp til navigasjon Hopp til innhold

15.000 mobilkunder på gata

OSLO: På seks måneder fikk NetCom 15.000 nye kunder fra direktesalg til folk på gata. Markedsdiretør Mikal Rohde (bildet) vil satse videre på denne utradisjonelle formen for distribusjon innen tele.

Arkiv
– Vi har inngått en avtale om videre samarbeid med selskapet Salgsdivisjonen. Dette selskapet har arbeidet lenge i markedet for direktesalg, sier markedsdirektør Mikal Rohde i NetCom til Dagens Telecom.

Landsdekkende
– Direktesalget foregår over hele landet, og i første halvår i år fikk vi 30.000 nye abonnenter på dette konseptet. Salgsteamet består av mellom 40 og 50 selgere som kan settes inn der vi ønsker det. Det er NetCom som legger strategi og planer for salget, mens Salgsdivisjonen utfører dem, sier Rohde.

Dagens Telecom skrev allerede i fjor om NetComs utradisjonelle metode i kampen om mobilkundene. NetCom har nå testet ut direktesalg, og bestemt seg for å benytte denne metoden som en av flere distribusjonskanaler.

Kritikk
– Vi har i perioder fått en del kritikk på grunn av direktesalget. Enkelte av selgerne brukte useriøse metoder for å øke sine provisjoner. Vi har nå gitt selgerne kurs, og ser at vi får gode salgsresultater og fornøyde kunder, sier Rohde til Dagens Telecom.

Rohde mener at NetCom kan selge langt mer enn 30.000 abonnementer på et år med direktesalg, men at det ikke er ønskelig. Konseptet skal kun være et tillegg til tradisjonelle metoder, og skal ikke konkurrere med eksisterende distributører.

Pakketilbud
Kundene går inn på en leasing-avtale og betaler 99 kroner i måneden i tre år. For dette får kunden en ny Motorola d460, abonnement, forsikring på telefonen og mobilsvar. NetCom vurderer også å tilby andre typer mobiltelefoner, opplyser Rohde.

Etter tre år er telefonen kundens til odel og eie. De kan da fortsette som kunde med NetComs vanlige abonnement.
Stikkord: Mobil