Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Norge best i eple-kurven

OSLO: Apple Norge økte omsetningen med 10 prosent første halvdel i år sammenlignet med fjoråret. Men Norge er ikke et av de mest prioriterte markedene i Europa, opplyser Diego Piacentini (bildet).

Piacentini Diego
Nå satser Apple på utdanningssektor og på media. Selskapet hadde en nedgang på 15 – 20 prosent på det europeiske markedet i fjor. Men i Norge var det fortsatt vekst.

Eksempel for andre
– Et eksempel for andre avdelinger i Europa, sier visepresident for salg i Apple Computer i Europa, Diego Piacentini. Han har også ansvaret for Apple forretninger i Europa, Afrika og Midt-Østen.

Utdanning og media i Norge
I Norge vil Apple fortsatt satse på utdanning og media.

– Norden har alltid konsentrert seg om dette. Dette er markeder vi kan kjempe om og hvor vi er dyktige, sier Piacentini til Dagens Telecom.

Tapt kontormarked
– La oss innrømme det. Kontormarkedet er tapt. Når personer kjøper en Mac så er det fordi de ønsker å gjøre noe i tillegg til å bruke Excel og Word. Da Microsoft lanserte Windows 95 kuttet de ned på store deler av det teknologiske forspranget.
Dette er en av grunnene til at vi satser mest på utdanning og media. Disse områdene vil vokse sterkere enn resten av markedet. Dette fører kanskje ikke til at vi vokser, men vi vil stabilisere oss, sier Piacentini.