Små utkantkommuner kjemper for livet, mot fraflytting og trusler om kommunesammenslåing. I Sogn og Fjordane har fylkesmannen satt på dagsorden en rekke prosjekter for utredning om bruk av IT for å bevare de små kommunene og deres positive verdier.
Lønn og avgifterDe seks kommunene i Hafs-prosjektet har samlede merutgifter på 9 millioner kroner til kjøring av økonomiske kjernefunksjoner som lønnsføring og avgiftsinnkreving, sammenlignet med en kommune med 15.000 innbyggere.Ved å samkjøre disse oppgavene, vil kommunene kunne spare administrative kostnader i størrelsesorden 1,7 millioner kroner, konkluderer rapporten.Innkjøpssamarbeid
Ved å gå sammen om innkjøp, vil kommunene kunne spare 1,6 millioner kroner, bare på bank- og forsikringstjenester. Et omfattende IT-samarbeid kommunene i mellom vil frigjøre nok personalressurser til at det kan etableres en felles IT-stilling. I tillegg kommer gevinsten ved samordnede innkjøp av utstyr- og opplæring.
Annonse
Hafs-prosjektet har evaluert bruken av informasjonsteknologi som middel til bedre og rimeligere økonomistyring. Foruten Fylkesmannen er seks småkommuner i Ytre Sogn; Askvoll, Fjaler, Hyllestad, Solund, Gulen og Høyanger, med på prosjektet.Små kommuner har høyere administrative kostnader enn store, fordi de er forpliktet til å holde oppe et visst tjenestetilbud, med en akseptabel kvalitet. IT er lønnsomt
I rapporten utarbeidet av Vestlandsforsking, blir det gjort rede for alternative kommunikasjonsløsninger og kostnader forbundet med de ulike alternativene.– Innsparingene ved etablering av felles informasjonssystem vil minst dekke de ekstra kostnadene som kommunikasjonen innebærer, konkluderer rapporten.
Annonse