Karlsson/Silseth.gif

Annonse


Telefonvakt med livets rett

Karlsson/Silseth.gifA-nummeroverføring, ISDN og annen ny og finurlig teleteknologi har gitt grunnlag for en ny type nisjebedrifter; telefonvaktfirma. Etablert allerede i 1990 er “Telefonsekretæren” til Bell Communication AS i Bergen ett av de få som har overlevd lenge nok til å unngå merkelappen “døgnflue”.

Bak firmaet står Gøran Karlsson og Marius Silseth.

Økende interesse
Innføring av ISDN, direkte innvalg og medflytt har gjort tilværelsen enklere for mange sentralborddamer. Så enkel at de må få tildelt nye oppgaver, eller bli effektivisert bort. Stadig flere større firmaer oppdager at “Telefonsekretæren” kan være et rimelig alternativ til underbeskjeftigede sentralbordmedarbeidere.

– Vi merker godt næringslivets økende interesse for outsourcing av aktiviteter som ikke er strategisk viktige for bedriften. Enkelte firma vil kunne halvere kostnadene ved å sette ut sentralbordfunksjonen, sier Karlsson

Annonse


Høysesong
Sommeren er høysesong. Mange korttidsengasjement mens sentralborddamene tar ferie, gjør at “Telefonsekretæren” i år for første gang har hatt over 240 samtidige kunder.

For å betjene kundene besvarer de 15 ansatte i telefonvaktfirmet 40.000 til 50.000 samtaler i måneden.

Kundene strømmer til
– Før årsskiftet skal vi ha 300 kunder. Om to – tre år skal vi ha 1.000, sier en optimistisk Karlsson.

– Tallet er langt fra urealistisk, hevder han: – De 180.000 småfirmaene som finnes i Norge er alle våre potensielle kunder.

Avstander betyr stadig mindre i den moderne teleteknologiens tidsalder, noe som har vist seg å styrke telefonvaktfirmaets næringsgrunnlag. Nærmere halvparten av dagens kunder holder til på Østlandet.

Overskudd
Kommer Karlsson og Silseth i mål, vil de ha en omsetning på rundt fem millioner kroner i år. Da vil de også få et overskudd på rundt 200.000 kroner.

– 1996 var første driftsåret med et lite overskudd, sier Karlsson.
Søker investor

Kundeinformasjon
Telefonsekretæren skal kunne utføre alle de oppgavene som sentralbordet vanligvis tar seg av, inludert bestillinger og fakturering. Oppgaver som medfører at de ansatte må ha et rimelig godt kjennskap til kundene, deres ansatte og aktiviteter.

– Vi har utviklet en rekke database- og kommunikasjonsløsninger som ivaretar de ansattes behov for rask tilgang til relevant kundeinformasjon. Vi har også fått laget endel skjemaer for kundespesifikk registrering av ordrer, utstedelse av faktuarer og lignende, sier Karlsson.

Dårlig kompetanse og få løsninger
Når det gjelder tilgangen på avanserte kommersielle løsninger for integrasjon av tele og data, eller markedets kompetanse området, er han ikke spesielt imponert. Få personer har den totalkompetansen som skal til, og løsningene glimrer nærmest med sitt fravær. Særlig er tilbudet av avanserte støttesystemer som kan forenkle operatørenes kommunikasjon med kundemottakere ute hos kundene ved hjelp av Internett/Intranett-løsninger mangelfullt og dyrt:

– De enkelte bitene finnes, men det gjenstår fortsatt svært mye når det gjelder å sette dem sammen til helhetlige løsninger, hevder Karlsson. Han etterlyser en pengesterk investor som kan bidra til utviklingen av et avansert kommersialiserbart produkt for CTI.

Annonse