Hopp til navigasjon Hopp til innhold

WorldCom kjøper CompuServe

OSLO: WorldCom vil kjøpe CompuServe for nærmere 9 milliarder kroner i aksjer, for deretter å selge CompuServes Interactive Services til America Online (AOL).

WorldCom vil altså selge online-tjenestene til CompuServe til AOL, men selv ta hånd om nettaksessen. Deretter vil WorldCom betale AOL 1, 3 milliarder kroner for å overta AOLs nettaksess gjennom deres selskap ANS Commmunication. Wall Street mottok nyheten ved å løfte verdien av AOL-aksjene med 14 prosent.

Tapt terreng
CompuServe, som er USAs eldste og nest største online-tjeneste, har i mange år vært eid med 80 prosent av H&R Block.

De senere årene har CompuServe tapt terreng til fordel for AOL, og ble tidligere i år lagt for salg. AOL forsøkte å kjøpe selskapet i april, men ble stanset av nye skatteregler.

11,6 mill. abonnenter
CompuServe, som i motsetning til AOL har et godt rykte for sin kapasitet, vil fortsatt bli drevet som et eget merke. I USA har CompuServe 2,6 millioner abonnenter, mens AOL nylig passerte 9 millioner.

Overtakelsen legger press på Microsoft Network, den tredje største tilbyderen av online-tjenester.

Styrket i Europa
CompuServe har mange europeiske abonnenter, og overtakelsen vil styrke AOLs posisjon i Europa. Den tyske mediegiganten Bertelsmann AG vil ventelig legge 555 millioner kroner på bordet for å opprettholde sitt europeiske engasjement i AOL.

Ved overtakelsen hadde CompuServes Network Services 100.000 oppringbare noder i 105 land over hele verden.

Vokser raskt
WorldCom, som ble grunnlagt i 1983, kjøpte i fjor MFS Communications og Internett-tilbyderen UUnet i en jafs for over 100 milliarder kroner.

WorldCom har nå engasjert basketball-stjernen Michael Jordan til sine tv-reklamer.