Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Gratis Internett til Norge?

STOCKHOLM: Svenske Bottnia Internet Provider (BIP) tilbyr helt gratis nettsurfing. Nå er selskapet i sluttforhandlinger med to norske forrteningsgrupper om lisensavtaler for konseptet.

Helt nord i Sverige starter en ny Internett-leverandør opp med gratis Internett-virksomhet den 9. september. Da åpnes BIP med det meste av den svenske kongefamilien som æresgjester.

Reklamefinansiert adgang
Hos det svenske selskapet kan alle privatpersoner og småbedrifter få gratis, reklamefinansiert adgang til Internett. Samtidig er det lovet at kvaliteten på oppkoppling, support og elektronisk post vil bli minst like bra som hos konkurrentene som tar betalt for jobben.

Testperiode
September blir en testmåned. Deretter kjører selskapet igang med full drift. Adm. direktør Stefan Øberg i BIP sier til Dagens Telecom at flere utenlandske investorer har vist intresse for kjøp av lisensrettigheter for sine respektive hjemland.

Norske interesser
Han opplyser til Dagens Telecom at selskapet faktisk i disse dager sitter i sluttforhandlinger med to norske forreteningsgrupper om lisensavtaler. Hvem disse to interssentene er vil direktøren ikke ut med.

Øberg røper at i løpet av noen uker vil det svenske selskapet forsøke seg på det norske markedet.

Krav til brukerne
Kravet til hver ny BIP-bruker, er at de må fylle ut en profil om seg selv, sine intresser og alder. Dette vil ligge til grunn for målgruppe-rettet markedsføring i et nytt format som kalles «Brother».

Gjennom Brother-konseptet sikres Internettbrukeren at han bare får reklame og informasjon som ligger innefor hans intressefelter. For annonsørene innebærer dette at de når frem med sitt budskap til en selektert målgruppe, og de treffer dem uansett hvor på Internet de måtte surfe.

Påvirker ikke surfingen
Brother-annonsene påvirker ikke nett-surfingen. Når det ikke er trafikk på modemet, f.eks. når brukeren leser en hjemmeside, lades «Brother» ned og lagres i brukerens maskin. Neste gang brukeren klikker på en ny link, vises annonsen i et eget vindu, og den forsvinner når den valgte hjemmsiden har kommet fram.

Om brukeren ønsker det, kan annonsen stoppes, bearbeides, skrives ut, eller spares, opplyser Øberg til Dagens Telecom.