Hopp til navigasjon Hopp til innhold

En tankegang fra Cap Gemini

OSLO: Cap Gemini er et av Norges største konsulentselskaper. Det selger først og fremst konsulent-timer til sine kunder, bare i ytterst liten grad selger selskapet ferdig utviklede programvareprodukter. Så hva gjør et dette selskapet sammen med tradisjonelle hardware- og programvareleverandører i den rammen som Den nye Verden representerer?

– Det er helt riktig at vi ikke presenterer produkter på messen, sier Morten Gudmundseth, som er ansvarlig for Cap Geminis deltakelse på Norbit. – Vi presenterer en tankegang. Men det er en tankegang som i stor grad er sammenfallende med den som de de andre utstillerne på Den nye Verden viser, med Internett i fokus. Vi ser at man får en helt ny måte å tenke IT på når man får Internett, man får helt nye muligheter blant annet for effektiv kunnskapsformidling. Dette er ikke spesielt for Cap Gemini, en rekke andre selskaper i konsulentbransjen har også dette som utgangspunkt for mye av det de gjør i dag.

– Men det blir vel forholdsvis teoretisk?
– Det bir faktisk svært teoretisk, ja. Vi prøver å fortelle bedriftene hvordan de bruke dette nye som skjer til å støtte virksomheten de driver i dag. Internett gir helt nye muligheter, men mange bedrifter er usikre på hvordan de skal utnytte det. Vårt mål er å fortelle at dette faktisk har sin klare nytteverdi – og selvfølgelig at vi kan hjelpe å få uttelling av dette.

– Betyr dette at dere bruker Internett selv?
– I Cap Gemini har vi brukt det i flere år internt. Det betyr at vi har høstet erfaringer verden over. Dette er også noe vi ønsker å formidle – så det er ikke bare teori, sier Morten Gudmundseth.