Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Nettannonse skriker og slår

OSLO: I den amerikanske nettavisen USA Today lokker telekomgiganten AT&T med en liten pike som skriker og slår! – Annonsen genererer masse trafikk, sier Tom Strandli i Reklameformidling.

Hvis du åpner USA Today (www.usatoday.com) på nettet, får du deg en høylytt overraskelse. Mens du gjør deg klar til å fordype deg i prinsesse Dianas begravelse, hører du banking på en dør og en skingrende barnestemme som roper ”Hey, let me in”!

Hva skjuler seg bak døren?
Du glemmer superkjendisen sørgelige endelikt, og oppdager en liten annonse med AT&T-logo, inngangsdør og et dinglende skilt. Døren åpnes med et museklikk, og ut hopper en liten pike som ber deg følge med til telekomselskapet AT&Ts nettside. Du klikker nok gang til og linkes til AT&T.

Telekom for travle mødre
På AT&T-siden spør veslejenta: ”How is mommy doing?”, og småbarn-mammaen svarer ”Like any mom, I take all the help I can get”. Deretter utbroderer hun hvordan telekommunikasjon hjelper henne med å holde kontakten med barna på travle dager.

Veslejenta i annonsen går ”på skift” med sin tenåringssøster. Nå planlegger AT&T å bruke de samme figurene i sin tv-reklame.

Stadig mer høyrøstet
Internett-annonser nøyer seg altså ikke lenger med å blinke og pulsere for å få oppmerksomhet. Nå har de også begynt å skrike og slå! Internett-lyd er ikke nytt. Men det er første gang at storannonsører som telekom-giganten AT&T bruker slike metoder i sine kampanjer.

Narrative Communications
Tidligere måtte nettsurferne gjerne laste ned plug ins og lydfiler, før lyden ble avspilt. Med det nye produktet Enliven 2 fra Narrative Communications (www.narrative.com) som brukes i AT&T-annonsen, er slike forberedelser unødvendige.

Annonsører kan kjøpe Enliven, eller leie seg inn på Narratives server og betale per klikk.

Kritiske nettsurfere
– Nettannonsene blir stadig mer påtrengende. Det er neppe lurt med flere slike annonser på samme nettside, sier prosjektleder Tom Strandli i Reklameformidling, Norges største annonseformidlingsbyrå.

– Foreløpig gjenstår det å se hvor populære de høyrøstede annonsene blir. Nettsurfere er kjente for å være kritiske til ubudne, kommersielle budskap, sier Strandli.

Genererer masse trafikk
– Den talende annonsen har stor nyhetsverdi. Hvis jeg hadde ansvar for Scandinavia Online, ville jeg straks forsøkt å få tak i annonsen. Den vil garantert generere en masse trafikk, sier Tom Strandli i Reklameformidling.