Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Mobilfeber i Japan

OSLO: Den nordiske mobilboomen får sterk konkurranse fra Japan, som nå har overtatt som verdens raskest voksende mobilmarked.

Første halvår i år slo mobilfeberen til for fullt i Japan: Bare i år har 5,2 millioner japanere skaffet seg mobiltelefon. Det innebærer at Japan i dag har mer enn 24 millioner mobiltelefonabonnenter.

Høy penetrasjon
Dette gir landet en mobilpenetrasjon på rundt regnet 20 prosent. Til sammenligning har de nordiske landene over 30 prosent, mens for eksempel Tyskland og andre vesteuropeiske land ligger under 10 prosent.

Ericsson-kontrakter
Svenske Ericsson tjener godt på den japanske mobilboomen. Nylig inngikk den svenske telegiganten tre nye rammeavtaler med selskap innen Digital Phone Group (DPG). Konsernet er nå valgt som leverandør til hele seks japanske mobiloperatører og har i løpet av de siste tre årene levert utstyr som betjener nærmere tre millioner av japanske mobilabonnenter.

Stikkord: Mobil