Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Mobilkundene betaler

OSLO: Telenor Mobil og NetCom kan regne med en forbedring i inntektene i år på omlag 60 millioner kroner fordi abonnentene ganske enkelt er blitt bedre til å betale regningene sine.

I fjor ble regninger for 104 millioner kroner stående ubetalt hos de to mobiloperatørene i Norge. I år viser ferske tall fra begge operatørene at utestående fordringer kommer til å bli redusert med nærmere 60 millioner. Det er Arbeiderbladet som melder dette.

Utviklingen snudd
I praksis betyr dette at den katastrofale utviklingen fra 1995 og 1996 er snudd for de to operatørene. Fra det året til det andre økte antalle inkassosaker hos Netcom med 8000, eller 16 prosent, mens Telenor Mobil sendte ut 47 prosent flere varsler om inkasso i fjor enn i 1995.

Begge operatørene gir uttrykk for at folk i dag prioriterer mobiltelefonen på en annen måte. Samtidig har de forbedret kontrollen i forhold til kjøper og også satset på bedre oppfølging av dem som ikke betaler. I dag vil nye abonnenter ha problemer med å få tegnet abonnement hvis man har betalingsanmerkninger.

Bedre betalingsvilje
Dessuten har abonnentene fått bedre betalingsvilje enn før: Abonnementer som blir stengt på grunn av ubetalte regninger, har større gjenåpningsgrad nå. Samtidig gjenåpnes abonnementet raskere enn før. Her regner operatørene med at bedre oppfølging, kombinert med opplegg for avdragsplaner er hovedårsakene.

Stikkord: Mobil