Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Mobil-salg på Internett

HELSINKI: Flere av verdens største mobiltelefonleverandører strides nå om å være først ute med salg av telefoner på Internett. Nokia er et av selskapene som nå går svanger med slikt salg.

deskill.
Etter det Dagens Telecom erfarer arbeider nå selskapenes internettavdelinger på spreng for å være først ute med mobiltelefonsalg på nettet.

Ingen kommentar
Ingen i Ericsson, Motorola, Alcatel eller Philips vil kommentere dette, men sier at de nå vurderer «salgsmulighetene som Internett representerer».

På grunn av konkurransehensyn vil ingen av mobiltelefonleverandørene ut med når internett-salget vil bli en realitet.

Blir fort «gammel»
– Folk skifter nå i gjennomsnitt mobiltelefon etter to og ett halvt år. Dette viser beregninger Nokia Mobile Phones har gjennomført. I Sverige er det for eksempel vanlig å skifte telefon etter 26,7 måneder. Utskiftingstallet for England er for eksempel nede i 24,7 måneder, sier Søren Petersen til Dagens Telecom i Helsinki.

Petersen er vise-president for internasjonalt salg av Nokia-telefoner.

Skifter telefoner oftere
Den hurtige teknoligiske utviklingen av mobiltelefonene gjør at Nokias konsernledelse regner med at utskiftingshyppigheten vil øke i tiden fremover.

De fleste andre mobiltelefonleverandører som Dagens Telecom har vært i kontakt med er enige i Nokias sysnspunkt.

Kommer nærmere kundene
– Med Internett kommer vi nærmere kundene på det internasjonale massemarkedet. Når Dell kan selge datamaskiner over nettet, så er det selvsagt at vi kan gjøre det samme med mobiltelefoner, sier Petersen.

Kun et tidspørsmål
– Jeg tror det bare et et tidspørssmål før Nokia og andre leverandører vil bruke Internett som aktiv salgskanal. Jeg kan ikke fortelle eksakt når Nokia vil begynne med dette, ettersom det er meget konkurransesensetiv informasjon, sier en nøktern Petersen til Dagens Telecom.

Stikkord: Mobil