Hopp til navigasjon Hopp til innhold

SAS letter på nettet

OSLO: SAS er i ferd med å ta av på Internett. I løpet av høsten lanseres ungdomsbilletter som tilbys og kjøpes på nettet. Det blir også mulig å følge med på hvor mange bonuspoeng en har – og hva slags flyreiser de kan brukes til.

I USA er Internett i ferd med å vokse fram som en viktig salgskanal for flybilletter. USA leder utviklingen og SAS følger nøye med.

Raskt medium
– Nettet er et veldig raskt medium. Jeg var i USA nylig og så der hvordan flyselskapene brukte Internett veldig aktivt. Der kan kundene melde sin interesse og få tilbud sendt i e-post. Flyselskapene la inn lavpristilbud midt i uka på restplasser i helgen, og da var det om å gjøre å reagere. Og det tjener jo alle å fylle opp setene i avgangene, sier salgssjef Morten Torp i SAS til Dagens Telecom.

Ungdomsbilletter på nett
Torp forteller at hjemmesidene på nettet stadig vil bli oppdatert med nye tilbud denne høsten.

– I september lanser vi ungdomsbilletter som skal selges over Internett. Informasjonen ligger på SAS sine hjemmesider, den interesserte kan undersøke oppdaterte priser, sende e-post til SAS og få billetten sendt i postoppkrav.

Eurobonus
Snart blir det også mulig å sjekke hvor mange bonuspoeng en reisende har i Eurobonus. Alle kundene kan se hvor mange poeng en har samlet og hvilke reiser en har foretatt. Det vil også bli mulig å vurdere reisemål og se hva det vil koste av bonuspoeng.

Når muligheten kommer for næringslivet til å hente vanlige billetter over Internett, vil ikke salgssjef Morten Torp svare på. Han sier det er uaktuelt å drøfte før det foreligger rutiner for avregning og betaling som er 100 prosent sikre.