Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Kontantkrig om ungdommen

OSLO: Telenor Mobils Stig Herbern og NetComs Gert Munthe (bildet) kjemper nå om ungdommens mobilbruk. De to mobiloperatørene braker sammen i kampen om kunder som ikke vil ha fast abonnement.

Herbern/Munthe
Torsdag gikk NetCom ut med tilbud om telekort for mobiltelefon. NetCom Kontant går ut på å kjøpe telekort med telefonnummer og et bestemt antall ringeminutter. Få timer senere svarte Telenor Mobil med et tilsvarende tilbud: Ring Kontant.

Kun kontant
Begge operatørene tilbyr nå kunden å ringe for et bestemt beløp, på samme måte som med telekort for telefonkiosker. Når beløpet i kortet er brukt opp, kan kortet fylles opp med nye tellerskritt mot kontant betaling.

NetCom-kunder kan motta samtaler på det «oppbrukte» telekortet i et helt år etterpå, opplyser informasjonssjef Per Bjørkum i NetCom til Dagens Telecom. Telenor Mobil tilbyr inngående samtaler kun en måned etter at kortet er oppbrukt.

Ingen binding
Det nye tilbudet fra NetCom og Telenor Mobil krever verken månedsavgift eller bindingstid. Startpakken inneholder telekort med ringeminutter, telefonnummer og omfattende brukerveiledning.

– Forhåndsbetalte abonnement av typen Ring Kontant har med hell blitt lansert i utlandet. Produktet appellerer i første rekke til kunder som trenger mobiltelefon i en tidsbegrenset periode, for eksempel i forbindelse med ferie, sier markedsdirektør Jo Lunder i Telenor Mobil.

– Vi har store forventninger til NetCom Kontant. Dette telekortet gir kunden en meget stor fleksibilitet, sier markedssjef Øistein Eriksen i NetCom.

Prisforskjeller!
NetCom tar 350 kroner for sin startpakke. Kunden får taleminutter for 250 kroner, mens SIM-kortet med introduksjonspakke koster 100.

Telenor Mobil tar seg litt bedre betalt for det ny tilbudet. 799 kroner koster deres startpakke som inneholder taleminutter for 450 kroner. Dermed koster SIM-kort og introduksjonspakke 349 kroner.

Voksende marked
Et tilsvarende prosjekt i Sverige har blitt en stor suksess, der er det solgt 130.000 telekort siden april i år.

Tilbudet må være en suksess for både kunder og operatører: Med telekortet blir det slutt på abonnementsregistrering, ventetid og kredittsjekk. Kunden betaler jo alt på forhånd

Stikkord: Mobil