Hopp til navigasjon Hopp til innhold

E-reklame for 200 mill.

OSLO: Norsk reklame på Internett vil ta helt av til neste år. Hele 200 millioner kroner vil annonsørene spytte ut for å få solgt mer av sine produkter. Det er mediebyrået Carat som har beregnet dette.

Tallet for i år er beregnet til å bli 50 millioner kroner, ti ganger så mye som annonseringen i 1996 på fem millioner kroner.

Krabber opp på lista
Tallene for 1996 og estimatet for 1997 viser at internett-annonsering har den desidert laveste markedsandelen i Norge. For 1998 ventes det imidlertid at markedsandelen for internett-annonser blir på 2,3 prosent, skriver Dagens Næringsliv.

Dermed går Internett som annonsemedium forbi kino og sekkeposten andre mediekanaler, som inneholder blant annet bensinpistoler, taxibobler og gulvgrafikk. Det er fremdeles avis og TV som har og vil ha størst markedsandel for annonsering.