Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Dressmann på teppet

OSLO: Forbrukerombudet reagerer så sterkt på Dressmanns annonsering på Internett at de har bedt Datatilsynet se nærmere på annonsen.

– Vi er opptatt av at registrering av personopplysninger i forbindelse med kjøp og salg skal skje innen fornuftige rammer. Forbrukerne må i det minste være orientert om hva opplysningene skal brukes til, og selskapet som registrerer må tilfredsstille de kravene som stilles i Personregisterloven, sier fungerende kontorsjef i Forbrukerombudet Magne A. Eek.

Uvitende kunder
– Dressmanns annonse er ett eksempel på det vi mener er en mulig form for registrering uten at kunden vet hva det innebærer. Vi vet ikke hva Dressman skal bruke opplysningene til. Men vi er opptatt av at det skjer på en ordentlig og ryddig måte og at bruken av dataene skjer innenfor en ramme som kan anses for å være akseptert av forbrukeren, sier Eek.

Datatilsynet kan avklare
Forbrukerombudet mener henvendelsen til Datatilsynet kan være med på å finne grensene for hvordan dataregistre på Internett kan brukes.