Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Nettreklame til himmels

OSLO: Amerikanske annonsører inntar nå nettet for fulllt. Det viser kvartalstallene for America Online (AOL), som kan sole seg i en firedobling av inntektene fra nettreklame og elektronisk handel.

USA-flagg
Det er ikke uten grunn at USAs største internettleverandør, America Online (AOL) nå kaller seg selv «den mest verdifulle eiendom i cyberspace». Selskapets kvartalstall viser nemlig at inntektene fra reklame på nettet og elektronisk handel økte med 415 prosent.

Selskapets samlede inntekter økte med 42 prosent sammenlignet med samme periode i fjor og endte på 475.7 millioner dollar (rundt 3,7 milliarder kroner).

Høy leie
De sterke tallene fører til at AOL nå legger om prispolitikken i sitt elektroniske varehus. Mens man tidligere nøyde seg med at ta en provisjon fra leietagerne, skal det nå virkelig koste penger å selge varer via AOLs cybermall: Selskapet vil kreve opptil 250.000 dollar (nærmere to millioner kroner) i årlig leie for de beste plasseringene.

Abonnentvekst
AOL kan samtidig vise til en sterk vekst på tross av alle klagene og problemene selskapet har hatt på grunn av overbelastede nett og sinte kunder som ikke kommer frem: Over 600.000 nye abonnenter valgte AOL som sin nettleverandør. Dermed har selskapet nå over åtte millioner abonnenter.

Nye partnere
I løpet av året har AOL inngått en rekke partnerskap med store kommmersielle aktører, som bokhandelen Amazon.com, blomsterbutikken 1-800-Flowers, handlenettverket CUC International, telefonselskapet Tel-Save Holdings og bilbutikken Auto-By-Tel. Tilsammen har disse allerede bidratt med over halvannen milliard kroner i kassa til AOL.