Annonse


Toppresultat gir kursfall

Nokia la frem sitt halvårsresultat klokka 12 GMT mandag, for at tallene skulle være kjent før Wall Street åpnet. Og til tross for tall som overskred alt bortsett fra de mest optimistiske spådommene: Resultatet ble i første omgang et kursfall på i overakant av en dollar på New York-børsen. Etterhvert regulerte kursen seg til et nivå som lå under 1 dollar lavere enn fredag.

Optimisme
Til gjengjeld var det klar optimisme å spore blant investorene på Helsinki-børsen, hvor kursen gikk opp 9,50 markka til 482 markka. Tidligere i år har Nokia-aksjen økt sin verdi med hele 80 prosent til et toppnivå på 485 markka.

Modeller og markedsandeler
Årsaken til de to forskjellige reaksjonene: I New York (og London) er analytikerne opptatt av selskapenes prestisjemodeller, og savner en telefon som kan konkurrere med Ericssons 688 og Motorolas Startac. I Helsinki var man mer opptatt av at det faktum at Nokia har tatt markedsandeler fra Ericsson i hele år. (Det var man forøvrig også i New York, hvor også Ericsson-aksjen opplevde et kursfall.) Det positive, sett fra Nokias side, er at selskapets markedsandeler har økt på såvel terminal- som systemsiden, som henholdsvis hadde en vekst på 49 og 35 prosent. I tillegg har Nokia også hatt glede av høyere dollarkurs i første halvår i år.

Redusert prisfall
Selskapets informasjonsdirektør, Martin Sandelin sier forøvrig at prisene på mobiltelefoner har falt mindre i første halvår i år enn tidligere.

Annonse


– Prisene har vært lavere enn det historiske gjennomsnittet de siste årene, sa Sandelin til analytikere i Helsinki. – Avhengig av teknologi snakker vi om et prisfall på 10 til 15 prosent.
Et resultat av dette er at selskapet har klart å forbedre sine marginer på mobiltelefonene. Den største veksten var forøvrig innen digitale telefoner, som økte med 94 prosent. Omlag 2/3 av Nokias mobiltelefon-salg er nå digitale produkter.

Lykkelig Ollila
Nokia-sjef Jorma Ollila var – ikke overraskende – meget tilfreds med resultatet. I et intervju med Reuters sier han at ”Vi forbedret markedsposisjonen, vi har økt markedsandelene, og vi er tilfreds med veksten vi har sett. Vi ser fortsatt positivt på fremtiden og dette gjelder ikke minst utviklingen de neste seks månendene.”

Annonse