Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Vannmerking – en utopi?

OSLO: Såkalt vannmerking som sikring av opphavsrett på digitale produkter er på moten. Særlig ved distribusjon over Internett kan dette være en løsning.

Hva er lov?
Mange bedrifter merker allerde i dag sine digitale produkter, men fungerer merkingen?

Klipp og lim
Mykpornogiganten Playboy har i lengre tid merket bildene sine med såkalte vannmerker som inneholder opphavsrettigheter, copyrightbestemmelser og fotografinitialer. I nyhetsbrevet FNA denne uke opplyses det at ved å hente et slikt bilde opp i et bildefremvisningsprogram som ikke leser denne informasjonen (f.eks JPEG-view) og så ta en skjermdump , for så hente det opp i en fotobehandler (f.eks Photoshop) så – vips er informasjonen borte!

På lyd eksisterer samme problem. På MPEG-komprimerte lydfiler (MP3) som kan downloades fra nettet er det lagt inn samme informasjon. Spiller du musikken på programmet AudioActive, stopper musikken etter 20 sekunder eller deromkring og du får melding om at grunnet copyrightbestemmelser er du forhindret fra å høre mer.

Spiller du derimot den samme sangen i MP3-spilleren MacAmp (for Macintosh), spiller den HELE sangen, noen copyright får du hverken høre eller se snurten av.

Må bli enige
Så dersom de store kommersielle interessene skal få gjennomslag for sine ideér og skal det bli større lønnsomhet på digitale produkter, må bransjen bli enige om felles språk, felles kontroll.
Dessuten; ingen merking vil bli oppdaget med mindre du får en razzia på hjemmekontoret ditt, og det skal jo litt til i disse dager.