Rune Wikstøl

Annonse


Mange surfer seg til pizza

Rune Wikstøl– Vi har en målsetting om å kapre hver tiende internettbruker, sier markedsdirektør og kundeansvarlig Bente Solbakken i Digilog til Dagens Telecom. I dag har Digilog rundt regnet 5.000 internettbrukere som får poeng for å se annonser på skjermen.

Fem sekunder
Annonsene er i fullt skjermformat og fyller skjermen i minst fem sekunder hvor du ikke kan bruke tastaturet. Du bestemmer selv når du vil hente annonsene, som sendes brukeren etter at han har fylt ut et profilskjema og visse demografiske data. Hver gang du har sett en annonse får du en belønning i form av 40 poeng.

Ikke påtrengende
Går det som Bente og hennes fem kolleger i Digolog tror, vil denne formen for webannnonsser kunne ta over for tradisjonelle bannnere, vi hittil har sett på Internett:

– For det første kan vi skreddersy reklamen etter brukerens ønsker, og brukeren bestemmer selv når han vil se reklamen. Dermed blir ikke reklamen oppfattet som påtrengende.

Annonse


Kapitalvarer
Et femtitalls testannonsører er med. Digilog finpusser nå konseptet foran høstens storsatsing. Man regner med at det i første rekke er kapitalvarer og tilbudsvarer som er interessant for annonsørene, og i mindre grad ren merkevareannonsering og profilannonser. I annonsen kan det legges inn lenker til for eksempel hjemmeside og bestillingsskjema.

Betalingsmiddel
Poengsamlende surfere kan i dag bruke poengene til å kjøpe pizza. Men fra høsten vil Digilog kunne tilby flyreiser. På sikt vil informasjonsleverandørene kunne bruke samme systemet for å tilby aksess til for eksempel aviser eller spill.

Anonymitet
Annonsøren vil ha fordel av kun å betale per åpnet annonse. Han vil også få informasjon om aldersgrupper, utdanningsnivå og bosted til brukerne. Navn og adresse er imidlertid ukjent.

– I vårt system er alle anonyme, fremholder Bente Solbakken.

Annonse