Brændt, Harald

Annonse


Cyber-realitet i Malaysia

Brændt, HaraldMye er endret siden vi var i Kuala Lumpur for 17 år siden. Veien fra Sultan Abdul Aziz Shah-flyplassen går forbi Cyberjaya, Malaysias fremtidige high-tech by. I dag mest vyer, hull og gravemaskiner. I morgen en «intelligent» by hvor alle har Internett-adgang og kjøper pr. «smart cards».

Multimedia Super Corridor
Cyberjaya ligger i hjertet av Malaysias Multimedia Super Corridor (MSC), et område på størrelse med Singapore (15×50 km). MSC skal bli mer enn Sørøst-Asias svar på Silicon Valley. Det skal bli en teststasjon for revolusjonære ideer.

Bedrifter som AT&T, Sun Microsystems, NCR, Siemens, Plc (England), Mitsubishi, Sumitomo og Sharp har allerede forpliktet seg til å komme.

High-tech for alle pengene
Drosjen farer forbi en offentlig bygning med Web-adressen under navn og gatenummer på veggen. Malaysia satser på high-tech og Internett for alle pengene.

Annonse


– Bedrifter med over 80 prosent av omsetningen utenfor landet slipper å betale inntektsskatt, frister en kineser og tilbyr assistanse.

Verdenskongressen
Med en slik satsing bare måtte Kuala Lumpur bli vert for INET ’97, den syvende verdenskonferanse til The Internet Society (www.isoc.org).

ISOC er en ideell organisasjon for koordinering og samarbeide mellom dem som har innflytelse på Internets utvikling. Foreningen er mer sosial og politisk enn teknisk, og har foreløpig primært vært basert i USA.

Nordamerikansk overvekt
Det var første gangen en INET-konferanse ble avholdt utenfor Nord-Amerika. Innholdet hadde en overvekt av nordamerikansk innhold og alle måtte levere sine innlegg på engelsk. Men likevel: Neste år blir stedet Geneve.

Førsteinntrykket var av et amerikansk salgsfremstøt mot Asias tigre, med hovedsponsor Cisco i spissen, men slik skulle det ikke utvikle seg. Innlegg fra Bangladesh, Brasil, Cuba, Egypt, Frankrike, Ghana, Hong Kong, Japan, Kamerun, Korea, Kina, Sri Lanka, Sveits, Spania, Singapore, Sverige, Slovakia, Taiwan, Tyskland, Ukraina og andre land ga balanse.

Spisskunnskap for «alle»
“Det er interessant å konstatere at andre ikke kan så mye mer enn meg,” sa en kvinnelig epost-administrator ved Universitetet i Mannheim. Spisskunnskap om Internett er ikke lengre forbeholdt amerikanere.

Øst møter vest
Men gamle kulturforskjeller ble også synliggjort. Representanter for stedlige styresmakter snakket om innholdskontroll og behov for internasjonale Internett-lover, mens amerikanerne kjørte talefrihetsløpet.

– De hører ikke hverandre, når de snakker, mente en observatør.

Islamsk høyborg
Malaysia er en islamsk høyborg og forskjellig fra oss i vest. Ingen fra Israel fikk komme for å delta i konferansen. Ingen fra Malaysia får reise til Israel.

Programmet var rikholdig med mange parallelle sesjoner.

– Litt rotete, de forsøker å favne over for mye, mente noen.

Spennvidde
Hughes Research Labs solgte DirectPC satelittkommunikasjon, mens konkurrenten Teledesic snakket om «Providing Global Broadband Internet Access Using Low-Earth-Orbit Satellites».

En gruppe kinesere løp fra foredrag til foredrag. Kina har nå 32 Internett-tilbydere, over 150.000 abonnenter og alle som har råd kan få adgang. Noen dager etter konferanseslutt ble Hong Kong en del av Kina igjen.

Nettverk
Konferansens utstilling var relativt uinteressant og lite besøkt. Inet- deltakernes hovedinteresse var å møte mennesker, utveksle tanker, ideer og bygge personlige nettverk.

Harald Arentz Brænd fra Teleforum jaktet etter impulser for videreutvikling av den norske grenen av The Internet Society.

Norsk innsats
Stefano Vittor fra Taide Network i Holmestrand, et Telenorselskap som selger Internettadgang i Øst-Europa, var opptatt av opphavsrettsspørsmål og Internett-leverandørers potensielle ansvar.

Ingar Tjostheim og Kari Aanonsen fra Norsk Regnesentral presenterte «Internet Marketing and the Norwegian Tourism Industry», mens undertegnede presenterte Kidlink.

Annonse