Databaser er i dag et av de mest lønnsomme segmentene av IT-bransjen. Derfor er det svært viktig for Oracle, databaseleverandør nr. 1 og programvarehus nr 2 i verden, når selskapet tirsdag lanserer Oracle8. Og det blir ikke mindre viktig når Microsoft nå satser på å bevege seg fra PC-baserte databaseløsninger til store, transaksjonsbase-systemer.
Lanserings-gallaDerfor bruker Oracle tirsdag 2.4 millioner dollar (mer enn 15 millioner kroner) på en storslått lansering i Radio City Music Hall i New York, mens veddeløpsbanen i Longchamp utenfor Paris er leid til den europeiske markeringen.Minskende etterspørsel
Oracle har lenge dominert database-markedet, noe som har gitt selskapet glimrende resultater de siste årene. I siste finansår (frem til 30. mai) økte fortjenesten med 35% til 821 millioner dollar, mens salget økte 35% til 5,7 milliarder.Men etterspørselen etter databaseprodukter er minskende. Derfor må Oracle satse på at det nye produktert vinner markedsandeler fra konkurrentene. Dette skal blant annet skje fordi Oracle8 er 30% raskere enn dagens versjon. Man regner med at selskapet kommer til å annonsere en ny hastighetsrekord for databaseprodukter ved lanseringen.
Annonse
Oracle8 støtter inntil 10 ganger så mange samtidige brukere som den tidligere versjonen, og produkter er i stand til å behandle bytes i trilliontall. I følge Wall Street Journal har Raymond Lane, selskapets daglige leder, sagt at produktet vil ta 5 prosent markedsandel fra Sybase og Informix.IBM
Hovedkonkurrenten heter imidlertid IBM. Selskapet er fremdeles ledende innen for eksempel finansmarkedene og hadde i følge Dataquest en markedsandel på 25,6%, mot Oracles 29.8%. Både IBM og Oracle satser på å etablere seg i det kommende markedet for Internett-handel. Samtidig vil Oracle selvfølgelig inn på IBMs tradisjonelle markeder.
I den andre delen av markedet er Microsoft i ferd med å innarbeide seg. SQL Server tar skrittet fra skrivebordet til serverne og er i følge Microsoft betydelig billigere både i innkjøps-pris og i totalkostnader. Senker ikke prisene?
Oracle er altså under angrep fra begge kanter, men det er få som tror at selskapet kommer til å bruke pris for å ta markedandeler. Prisen på Oracle8 vil ikke bli offentliggjort før lanseringen på tirsdag. Man regner med at selskapets strategi er å basere seg på dagens prisnivå, slik at den ekstra ytelsen og kapasiteten blir det som i første omgang lokker databasebrukerne.
Annonse
Annonse