Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Tirsdag kommer Oracle8

OSLO: I noe som tegner til å bli den mest storslåtte databaselansering noengang, kommer Oracle tirsdag til å annonsere versjon 8 av sitt hovedprodukt – sterkt forsinket.

Databaser er i dag et av de mest lønnsomme segmentene av IT-bransjen. Derfor er det svært viktig for Oracle, databaseleverandør nr. 1 og programvarehus nr 2 i verden, når selskapet tirsdag lanserer Oracle8. Og det blir ikke mindre viktig når Microsoft nå satser på å bevege seg fra PC-baserte databaseløsninger til store, transaksjonsbase-systemer.

Lanserings-galla
Derfor bruker Oracle tirsdag 2.4 millioner dollar (mer enn 15 millioner kroner) på en storslått lansering i Radio City Music Hall i New York, mens veddeløpsbanen i Longchamp utenfor Paris er leid til den europeiske markeringen.

Minskende etterspørsel
Oracle har lenge dominert database-markedet, noe som har gitt selskapet glimrende resultater de siste årene. I siste finansår (frem til 30. mai) økte fortjenesten med 35% til 821 millioner dollar, mens salget økte 35% til 5,7 milliarder.

Men etterspørselen etter databaseprodukter er minskende. Derfor må Oracle satse på at det nye produktert vinner markedsandeler fra konkurrentene. Dette skal blant annet skje fordi Oracle8 er 30% raskere enn dagens versjon. Man regner med at selskapet kommer til å annonsere en ny hastighetsrekord for databaseprodukter ved lanseringen.

Bytes i trilliontall
Oracle8 støtter inntil 10 ganger så mange samtidige brukere som den tidligere versjonen, og produkter er i stand til å behandle bytes i trilliontall. I følge Wall Street Journal har Raymond Lane, selskapets daglige leder, sagt at produktet vil ta 5 prosent markedsandel fra Sybase og Informix.

IBM
Hovedkonkurrenten heter imidlertid IBM. Selskapet er fremdeles ledende innen for eksempel finansmarkedene og hadde i følge Dataquest en markedsandel på 25,6%, mot Oracles 29.8%.

Både IBM og Oracle satser på å etablere seg i det kommende markedet for Internett-handel. Samtidig vil Oracle selvfølgelig inn på IBMs tradisjonelle markeder.

Microsoft
I den andre delen av markedet er Microsoft i ferd med å innarbeide seg. SQL Server tar skrittet fra skrivebordet til serverne og er i følge Microsoft betydelig billigere både i innkjøps-pris og i totalkostnader.

Senker ikke prisene?
Oracle er altså under angrep fra begge kanter, men det er få som tror at selskapet kommer til å bruke pris for å ta markedandeler. Prisen på Oracle8 vil ikke bli offentliggjort før lanseringen på tirsdag. Man regner med at selskapets strategi er å basere seg på dagens prisnivå, slik at den ekstra ytelsen og kapasiteten blir det som i første omgang lokker databasebrukerne.