Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Kopler ikke ned rutere

OSLO: Rutere som ikke kopler seg ned når de skal har resultert i store telefonregninger. Det bekrefter Geir Arild Sivertsvik (bildet) i Telenor Nett overfor ukeavisa Telecom Revy

Arkiv
– Jeg kjenner kunder som har blitt avkrevd over 10.000 kroner i måneden, mens de skulle ha betalt under 1.000, sier Sivertsvik.

Løpsk kommunikasjon
Stadig flere applikasjoner blir integrert med Internett og intranett og baserer seg på oppringt ISDN-samband. Men hvis ruteren er feiltunet, filtrerer den ikke som den skal, og resultatet blir gjerne unødvendig store regninger.

Leverandør-ansvar
Det er leverandørens ansvar å sørge for at utstyret fungerer riktig. Til tross for dette har mange kunder fått skyhøye regninger.

Problemet har blitt så stort at Telenor Nett i mai inviterte ruterleverandørene til et møte for å kartlegge problemet.

Brukerinformasjon
Det er rimelig enkelt å holde kontroll med IP eller TCP/IP, men mye mer komplekst med Novell IPX.

– Brukeren bør gjøres kjent med dette og hvordan han skal håndtere problemet, sier Sivertsvik.

En løsning kan være eksisterende statistikksystemer som tilbys av de fleste ruterleverandørene.

Overvåkningssystem
Telenor Nett vurderer nå løsninger for et overvåkningssystem som kan varsle brukeren når trafikken overskrider et visst nivå.