Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Tredoblet nettsalg

OSLO: Av omsetningen på Internett brukes hver tiende krone til å sørge for innholdet. Resten går til utstyr, vedlikehold og konsulenttjenester.

Det brukes langt mer penger på å bygge ut og vedlikeholde Internett, enn å sørge for kvaliteten på innholdet, viser en fersk undersøkelse. Men innholdsleverandørene øker mest.

Tredobling
Det vil bli solgt varer og tjenester for over 700 milliarder kroner i år 2000, bare for å holde nettet vedlike og bygge det ut, melder Nando Times. Det er tre ganger så mye som det ble omsatt for i fjor på dette området.

Spesialister
Bak påstandene står amerikanske Zona Research, et selskap som har spesialisert seg på nettets kommersielle sider.

Nå er konklusjonen at halvparten av den handelen som ble foretatt i 1996 på Internett, faktisk var salg av teknisk utstyr og konsulenttjenester for å drive nettet videre.

Båndbredde
– Vi har alltid visst at pengene ligger i å forsyne markedet med båndbredde, sier Zonas President Stephen Auditore. Han mener at denne delen av markedet fortsatt vil være størst. Den nest største sektoren mener han vil være salg av utstyr og konsulenttjenester. Først på tredjeplass kommer innholdet på nettet.

Mer innhold
Av en total omsetning på 245 milliarder i 1996, ble det på nettet bare brukt omlag 24 milliarder på innholdet, i følge Zona.

– Men vi ser en sterk vekst på dette området etter hvert som flere tjenester lanseres på nettet, sier Auditore.

700 milliarder
Zonas påstand er at utgiftene for å bygge og vedlikeholde både Internett og store selskaps intranett i år 2000 vil overstige 700 milliarder kroner.